Foto: Airbus

Den tidligere direktøren for kommersielle kunder hos flyprodusenten Airbus,  John Leahy, tar nå bladet fra munnen, og gir et ærlig svar på hvorfor verdens største passasjerfly floppet i markedet.

I et intervju med bransjenettstedet AirlineRatings sier Leahy at det kun er en viktig faktor som bidro til at flytypen egentlig ble en fiasko for Airbus, det er motorprodusentene.

-Der jeg tror vi fikk alvorlige problemer, var da vi ble blendet av motorprodusentene. De forsikret oss om at det spesifikke drivstofforbruket for de nye generasjons motorer som skulle sitte på A380 var bedre enn de faktisk var. Produsentene hevdet det ville gå minst ti år før neste generasjon av motorer med en betydelig forbedring ville bli tilgjengelig. Vi lanserte A380 i år 2000, men tre år senere så vi Boeing lansere 787 med GENx-motorer og Rolls Royce som matchet det, og hadde mellom 10 og12 prosent mindre drivstofforbruk enn A380 motorene. Kan du forestille deg suksessen til A380 hvis den hadde 12 prosent bedre drivstoffforbrenning enn den faktisk hadde?, sier Leahy i intervjuet.

Første opptreden av en A380 under Paris Air Show 2007. Foto: Hans O. Nyborg

Direktøren skulle etter planen pensjonere seg i 2017, men utsatte dett for å hale i land en siste kjøpskontrakt med flyselskapet Emirates på de A380 selskapet nå får levert, hvor de siste fem flyene som blir bygget av produsenten skal være ferdig levert til 2022.

I følge Leahy ble Airbus tatt på senga av at Boeing annonserte sin 787 før A380 hadde fløyet sin første tur, og hele ledelsen og alle ingeniørene hos den europeiske flyprodusenten satt med spørsmål om hva som egentlig traff dem når nye flymotorer kunne spare opp til 12 prosent drivstoff.

For produksjonen av A380 var det da allerede for sent, motortypene som var utviklet for kjempeflyet måtte brukes, skulle nye motorer utvikles ville det ta mellom fem og ti år å få dette på plass. Da hadde trolig kundene også ventet med å bestille, og flytypen trolig endt opp med å bli kansellert før den kom i luften.

Den pensjonerte direktøren mener at dersom motortypene som ble installert på 787 hadde blitt tilpasset til A380, og tatt i bruk før finanskrisen i 2008, da hadde A380 trolig blitt en stor suksess. Men det meste lå i følge direktøren i veien for at kjempeflyet kunne bli en god handelsvare.

Finanskrisen, høye oljepriser, dyrt drivstoff, motorer med eldre teknologi, manglende infrastruktur verden over på flyplasser, utfordringene stod i kø i følge direktøren, og allerede før første leveranse i 2006, var flyet dømt til å bli en flopp i markedet.

Nå hugges flere og flere A380 opp, etter bare ti år i luften – Foto: TARMAC

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no