Hangar.no
Hendelser

Sprekkdannelse i motor årsak til 777-motorhavari i Las Vegas

Da et Boeing 777 fly fra selskapet British Airways måtte avbryte avgangen fra flyplassen i Las Vegas i 2015, sto den ene motoren i full fyr. Nå i 2018 har den amerikanske havarikommisjonen sluppet sin endelige rapport, som viser at motoren hadde en sprekk som var i ferd med å utvide seg. Sprekken ble ikke oppdaget under vedlikehold da dette var i et område inne i motoren som sjelden ble inspisert.

Til tross for dette får selskapet delvis kritikk for ikke å ha oppdaget sprekkdannelsen inne i motoren av typen GE GE90-85BG11.

Årsaken til at sprekken oppsto blir angitt i rapporten til slitasje, men er ikke helt hundre prosent avdekket. Motorprodusenten GE har etter motorhavariet bedt flyselskapene som opererer denne typen motorer om å inspisere delene hvor sprekken ble funnet, oftere.

Videre er rapporten kritiske til de to pilotenes handling under hendelsen. Da kapteinen valgte å avbryte avgangen, ble det riktignok igangsatt full evakuering av flyet. Men pilotene brukte 43 sekunder etter at evakueringen startet på å slå av den motoren som ikke hadde havarert.

Under  etterforskningen fant NTSB ut at kapteinen ikke hadde fulgt standard prosedyre. Etter at flyet stanset opp ble det store forsinkelser i å sette i gang evakueringen og å slå av motoren ettersom kapteinen valgte ikke å følge flyets sjekkliste for denne typen hendelse.

NTSB ber British Airways sørge for at alle piloter i selskapet følger sjekklister og opptrer i henhold til prosedyre.

Skadene etter brannen på innsiden i kabinen

Utsiden av skroget på flyet etter brannen Fotos: NTSB

 

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Pilotene tok av i feil retning – Fikk sparken på dagen

Hans Olav Nyborg

Vil søke i isen på Grønland etter motordeler fra A380

Ryanair-fly mistet nesehjul på vei til København – Slitasje over tid var årsak