Den franske havarikommisjonen BEA skal gjøre et nytt forsøk på å søke etter motordeler fra et Air France Airbus A380-fly, som fikk motorhavari over Grønland 30. september 2017.

Store deler av EA GP7200 motoren ytterst på den ene vingen fikk fult havari som resulterte i at store deler av disken og viftebladene forsvant og ble spredt ut over et stort område sør på Grønland. Flyet var på vei mellom Paris og Los Angeles da motorhavariet inntraff.

BEA satte i gang et søk etter motordeler kort tid etter hendelsen og fant deler av motoren på en islagt slette. Men de viktigste delene som kan gi forklaringen på hva som skjedde med motoren, er enda ikke funnet.

Nå skal et nytt søk settes i gang på et område tilsvarende 200km², som etter nye GPS beregninger skal kunne gi et treff på de viktige delene. I følge simuleringer på motorhavariet skal delene ha løsnet og falt ned på isen mer øst enn den posisjonen det ble søkt med helikoptre i oktober 2017.

Selve motordelen det letes etter veier 220 kilo og er trolig godt gjemt under is og snø. Søkeområdet der det skal søkes nå har sparsommelig med dagslys hele året, og er ikke det mest hyggelig hva angår temperaturer.

ANNONSE
Forrige artikkelMåtte lande uten nesehjulet på plass
Neste artikkelAirbus og Boeing kansellerer Jet Airways flybestillinger