Foto: Andreas Hjørnholm

Søndag 27. mars startet flyselskapet Norwegian opp sitt sommerprogram for sommeren 2022. Flyselskapet skal i år fly til 270 destinasjoner som er spredt ut over store deler av Europa, og de nordiske landene.

Søndagen ble også startskuddet for avgang med flytypen 737 MAX fra Kastrup i København i regi av Norwegian igjen.

-Første avgang med 737-8 MAX var fra København Kastrup (CPH) 06.05, og destinasjonen var Barcelona (BCN). Dette flyet er ett som inngår i den økningen av flyflåten som vi er i gang med nå de kommende månedene, sier Andreas Hjørholm, Director, Head of Communication and Public Affairs Nordics i Norwegian til Hangar.no.

I sommersesongen skal Norwegian fly 85 direkteruter fra Oslo lufthavn Gardermoen, 56 direkteruter fra København Kastrup og 54 ruter fra Stockholm Arlanda. Med introduksjonen av basen i Helsinki blir det også 27 direkteruter fra hovedflyplassen i Finland.

-Vi får inn 17 Boeing 737 NG og ytterligere en Boeing 737-8 MAX som vil gjøre at vår flyflåte øker fra 51 til 70 fly denne sesongen, legger Hjørnholm til.

Sommerprogrammet starter i slutten av mars og varer frem til slutten av oktober. Spesielt i de varmeste sommermånedene øker Norwegian kapasiteten til Hellas, Spania, Italia, Bulgaria og Frankrike.

I Spania er blant annet Ibiza og Murcia tilbake, og i Portugal flyr Norwegian til Faro på Algarvekysten fire avganger i uken. I Italia kan nordmenn igjen besøke Napoli, Pisa, Verona og Korsika. Også direkteflyvninger til Malta starter opp igjen denne sommeren. Düsseldorf og Wroclaw er helt nye destinasjoner på programmet fra Oslo, og selskapet har videre åpnet nye ruter fra Trondheim til København, Berlin og Manchester. En ny direkteflyvning mellom Stavanger og Paris er også en mulighet i sommer.

Det var i desember 2021 at selskapet kunngjorde at det hadde inngått leasingavtale på to 737-8. Flyene har begge en leasing periode på ni år, og i avtalen inngår «power-by-the-hour» for IATAs vintersesong i 2021/2022 og 2022/2023. En «power-by-the-hour-avtale betyr at flyselskapet bare vil betale for flyene når disse er i bruk. Dette gir selskapet god fleksibilitet til å håndtere kapasiteten også gjennom lavsesongen. Avtalen gir videre Norwegian mulighet til å kunne erstatte 737 MAX 8-flyene med moderne kortdistansefly fra Airbus. Flyene vil leases fra et vel ansett selskap som har hatt et langvarig samarbeid med Norwegian.