Foto: Hans O. Nyborg

Oslo lufthavn velger nå å stenge ned store deler av terminalbygget på Gardermoen.

– For det første driver vi lufthavnen med en rullebane nå der vi veksler mellom de to vi har. I tillegg skal vi nå stenge ned halvparten av avgangshallen, så bare den nyeste delen vil være åpen fremover. Passasjerene vil oppleve det ved at de ser at vi setter opp byggevegger og fysisk stenger av denne delen av terminalen, sier lufthavndirektør, Stine Ramstad Westby til NRK.

Det er de lave trafikktallene som er årsaken til at terminalene lukkes ned. Pir Nord og østre del av avgangshallen vil bli stengt helt av i løpet av kort tid.

– Våre oppdaterte trafikkscenarioer viser at det er nødvendig å gjøre disse grepene nå, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby. Ved å fysisk stenge ned disse arealene kan vi spare kostnader knyttet til vedlikehold, strøm og andre driftskostnader, sier Westby i en pressemelding fra Avinor.

Pir Nord har også i våres vært stengt av, og stenges nå på nytt. For flyplassen ser det mørkt ut for fremtiden og Westby tror oppsigelsene kan komme raskt over nyttår.

– Det er nå mange som er permittert i de selskapene som har sin virksomhet her på flyplassen. Til våren utløper muligheten for å permittere dem lengre. Da er vi forberedt på at det blir oppsigelser, kanskje masseoppsigelser i virksomhetene som holder til her oppe, sier Westby til NRK.

Siden mars har stort sett all innsjekking og innlevering av bagasje foregått i den nyere delen av terminalen på Oslo lufthavn. Det har også kun vært benyttet én sikkerhetskontroll. Dette vil fortsette i tiden fremover.

Trafikktallene for uke 46 viser en nedgang i antall passasjerer på Norges hovedflyplass med 86 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i 2019. Antall flybevegelser er ned med 60 prosent.

I oktober ble det besluttet at Oslo lufthavn skal operere på én rullebane frem til sommeren 2021.

Dersom trafikken utvikler seg annerledes enn slik prognosene er i dag vil vi kunne gjenåpne denne infrastrukturen igjen.

ANNONSE
Forrige artikkelWizz Air åpner ytterligere tre ruter i Norge
Neste artikkel737 MAX godkjent av FAA – Sier det vil ta lang tid før de flyr igjen