Foto: Hans Olav Nyborg

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har mye å stri med hva angår flytypene MAX og 777-X, men på ett område opplever produsenten en suksess og stor etterspørsel. Ombygging av eldre passasjerfly til fraktfly er i vindene som aldri før.

Covid-19 viruset og etterspørsel etter mer fraktkapasitet på verdensbasis, gjør at det per nå ikke eksisterer nok fraktfly i bransjen.

Under den nylig avsluttede virtuelle Farnborough International Airshow, kunne Boeing avsløre at de har fått sikret seg enda flere oppdrag med å bygge om fly til fraktformål.

Forrige onsdag kunne Boeing legge frem at en ny kontrakt for fire Boeing 767-300 og to Boeing 737-800 var i boks. Dermed har produsenten bare på ombygging av eldre 737-800 nå en liste på 132 slike ombygginger. Så langt er det utført 34 slike oppdrag.

For Boeing 767 har Boeing 51 slike som skal bygges om, samtlige for DHL. Ombygging av et slikt fly fra passasjerutgave til fraktfly tar i følge Boeing 105 dager.

Det er DHL som nå har bedt Boeing bygge om 767-300 og Aircraft Finanace i Tyskland som har bestilt flere 737-800.

I følge AIN er det et stort potensiale nå i alle de flyene som fases ut fra flyselskap verden over, eldre fly som kan bygges om til fraktfly.

Foto: Hans O. Nyborg
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no