Boeing 747-8F - Foto: Hans O. Nyborg

Triumph Group Inc er en av de største underleverandørene av deler til Boeings ikoniske 747. Produsenten som blant annet produserer halepartiet og en rekke andre komponenter til flytypen.

Denne uken startet produsenten å selge unna det meste av produksjonsutstyret som i mange år har blitt benyttet til å produsere delene for Boeings 747. På en auksjon på nettet tømmer selskapet nå sine produksjonslokaler i California, før hele produksjonshallen skal avvikles i 2020.

Boeing har nå kun 18 Boeing 747-8 som skal bygges. samtlige skal leveres til fraktselskapet UPS.

I følge Boeing i Seattle er det litt over to år til alle flyene er levert, og produksjonen av Boeing 747 er helt slutt. Nå er deler til de resterende flyene delvis produsert, og i løpet av kommende år, helt ferdig produsert.

Utfordringen for Boeing blir nå dersom selskapet skulle få en bestilling på flere Boeing 747-8, at disse mangler en viktig underleverandør. Hos den amerikanske flyprodusenten jobbes det med å se på løsninger dersom dette skulle skje. Et potensielt selskap som kan klare jobben dersom det skulle bli nødvendig er i følger NBC, Spirit Aerosystems som i dag bygger jumboens fremre del av flykroppen.

Boeing 747-8 produksjonen i Seattle (Foto: Boeing)