Hangar.no
Foto: TSB Iceland
Ulykker og hendelser

Sukhoi Superjet 100 – Forfulgt av alvorlige hendelser og ulykker

Den russiske flytypen Sukhoi Superjet 100 har vært forfulgt av uhell og ulykker siden det første flyet av denne typen ble levert til et flyselskap i 2011.

Over 80 personer har omkommet i to fatale ulykker med flytypen, senest søndag 5. mai i år. Den første store ulykken skjedde med flytypen under en demonstrasjonstur med ett av produsentens testfly i mai 2012.

Alle 45 ombord omkom da flyet fløy inn i en fjellside sør for Jakarta i Indonesia. Ombord i flyet var både ansatte hos produsenten, 37 journalister og et mannskap på seks. Pilotene var ikke klar over en fjellkjede som lå i området de fløy, og resultatet ble at de fløy rett inn i fjellsiden. Selv om flyets Terrain avoidance warning system (TAWS ) ble utløst fulgte ikke piloten opp dette med å unngå kollisjon med fjellsiden.

Året etter i 2013 havarerte et annet av produsentens testfly under testflyvninger på Keflavik flyplass på Island. Alle fem som var ombord kom seg ut av flyet. Havarikommisjonen på Island mener pilotene som fløy testflyet var utslitt etter en lang dag med landinger og avganger, og dette førte til at flyets systemer ble satt feil under den siste landingen.

Under landingen var ikke hjulene felt ut som de skulle og flyet landet med at bakparten av flykroppen traff rullebanen først, deretter endte flyet med å slå motorene ned i bakken før det skled av rullebanen og stanset.

Flere feil og mangler ble også funnet ved nødsklier og nødutganger på testflyet i hendelsen.

I 2018 kom enda ett av produsentens testfly ut for et uhell da landingshjulene ikke ville låse seg som de skulle. Da pilotene landet flyet på Zhukovsky-flypassen ved Moskva buklandet flyet rett på rullebanen. Pilotene var klar over at landingshjulene ikke ville felles ut så rullebanen var skumlagt av brannmannskaper før landingen.

Alle tre ombord kom fra det uten store skader.

Flere av flyselskapene som opererer Sukhoi Superjet har hatt uhell med flytypen. Landingshjul som ikke felles ut, dører som ikke lukker seg som de skal, og elektriske problemer ombord har fulgt flere av flyene som er levert fra den russiske produsenten.

Andre nyheter

Turkish Airlines 777 skadet en vinge på ny flyplass i Istanbul

Hans Olav Nyborg

737 fikk store skader etter at en kraftig storm traff flyplass

Hans Olav Nyborg

Trump-administrasjonen skylder på late utenlandske piloter for MAX-ulykkene

Hans Olav Nyborg