Foto: Hans Olav Nyborg

Widerøe fraktet 303.000 passasjerer i oktober. For selskapet er dette er en økning på 2 % fra samme måned i 2021.

Selv med den økningen er dette lavere enn det flyselskapet hadde planlagt og dette gir utslag i fyllingsgraden. Høye drivstoffpriser, lav kronekurs, generell økt inflasjon og økte rentekostnader gjør at Widerøe fortsatt forventer et tøft marked gjennom vinteren.

– Oktober ble noe svakere enn planlagt. Markedet preges av mangel på forutsigbarhet, selv om bookingmønsteret begynner å nærme seg en normalsituasjon. Denne vinteren kommer til å bli krevende, og vi har tatt de grepene som er nødvendig for å møte dette, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.

Drivstoffprisen og den svake kronen gir store kostandsutfordringer og er krevende for bransjen. Widerøe har sikret 60 % av drivstofforbruket de neste 12 månedene. Flyveselskapet har redusert produksjonen gjennom de mest krevende vintermånedene for å møte en forventet redusert etterspørsel gjennom vinteren.

– Vi forventer en bedring frem mot sommeren og sommerprogrammet vil reflektere dette, avslutter Nilsen.