I løpet av de siste månedene har Hangar.no opplevd en solid økning i antall abonnenter som abonnerer på nettavisen. Luftfarten er et spennende tema som stadig flere får øynene opp for.

-Vi er kjempe fornøyd med at så mange viser tillitt til oss som et medie som overvåker luftfarten og bringer det vi mener er viktige hendelser og nyheter ut til våre lesere. Vårt mål er å sette dagsorden i en lettere skala, vi har ikke de store musklene til å grave dypt ned, hente ut og avsløre alt som gjøres av kritikkverdige ting innen luftfarten, men vi mener selv vi er sterke på å fange opp hendelser og det som skjer rundt omkring slik at vi samler mye av det hos oss, sier redaktør i Hangar.no Hans Olav Nyborg.

Hangar.no ble startet opp i år 2000, i en tid interessen for luftfart var svært lav. Tilbakemeldinger fra ansatte innen luftfarten viste at det helt klart var et marked for å kunne presentere nyheter fra luftfarten. Det fantes også konkurrenter den gang som hadde dette som en nisje, men etter 22 år på nett kan redaktøren i dag konstatere at de fleste andre nisjeavisene for luftfart er blitt borte.

-Vi har sett mange komme og gå i markedet her hjemme med nisjen luftfart som tema. Men vi har klart oss i 22 år på å faste lesere, sortere nyhetene som vi mener er av interesse, og ikke minst kommunisere med våre lesere når det gjelder temaer og tips. Luftfart er snevert og smalt å skrive om i utgangspunktet. For oss er balansen mellom det som er av interesse for de rundt 80 prosent som leser oss som er ansatt innen bransjen, og de resterende som er andre med interesse for hva som rører seg oppe i luften, sier Nyborg.

Denne høsten har Hangar.no opplevd å få flere lesere enn vi har hatt de siste tre årene, noe som viser at avisen gjør noe riktig.

-Hangar.no nærmer seg nå 3000 betalende abonnenter noe som er helt unik for oss som et lite medie, og som vi setter utrolig stor pris på. Vi er rett og slett ydmyke og takker for tillitten, legger redaktøren til.

Samtidig er redaktøren klar på at noe har endret seg i bransjen, og det er ikke til fordel for en nisjekanal som Hangar.no.

-Siden pandemien startet har det vært utrolig krevende å opprettholde både journalistikken og finne sakene som omhandler det som er interessant å skrive om. Før 2020 var både flyselskapene og ikke minst flyplassene opptatt av å markere nye ruter, nye flyselskap, tilbud og endringer som måtte komme, i løpet av pandemien og nå i etterkant har dette nærmest uteblitt helt. Vi ser at flyselskapene og flyplassene nærmest ligger nede i dvale, det skaper store utfordringer når nyheter når oss og dette skal nøstes opp i. Mens bransjen før pandemien var raske på å gi tilbakemeldinger og å svare mediene, er det i dag blitt det motsatte, vi må jobbe dobbelt så mye, dobbelt så hardt for å hente kommentarer, få bekreftelser og forsøke å ta hull på rykter, det er krevende, legger Nyborg til.

Men Hangar.no vil bestå og fortsette å sette dagsorden og hente frem det som skjer både i internasjonalt og norsk luftfart kan redaktøren love.

-Vi skal fortsette å gi våre abonnenter og lesere det vi klarer å hente ut av spennende nyheter fra luftfarten gjennom våre kilder, myndighetene og nyhetsbyråer, og være et godt alternativ til de store mediene som selvsagt kan slå oss på endel saker med mye kraft, men vi skal klare å ha vårt unike avtrykk uansett, legger Hans Olav Nyborg til.

ANNONSE
Forrige artikkelDøpte om fly til ære for Tupolev
Neste artikkelLATAM Airbus A320 under avgang kolliderte med brannbil