Det tyske selskapet Statista har analysert og utarbeidet en oversikt over hvilke flyselskap som var de ti største under pandemiens første ni måneder, det som var igjen av 2020 etter utbruddet av viruset ble et faktum.

Året 2020 ble for mange flyselskap det verste driftsåret gjennom tidene, passasjerene uteble, destinasjonene ble stengt og restriksjoner og karantene gjorde luftfartens jobb umulig. Tross dette var det flere flyselskap som klamret seg til markedet og gjorde raske skift, for å kunne fly der det var mulig. Her er listen og tallene for de ti største selskapene.

Ryanair
Det irske selskapet topper listen med 51,7 millioner passasjerer i 2020, det er 15 millioner flere reisende enn hva for eksempel Lufthansa kunne presentere.

Easyjet
Det britiske flyselskapet easyJet lå ganske så tett opp til konkurrenten Ryanair med 50,8 millioner passasjerer.

Lufthansa-gruppen
Tallene er for alle selskapene til Lufthansa samlet og ga en total på 36,4 millioner passasjerer.

Air France/KLM
Det fransk-nederlandske selskapet klamrer seg til en fjerdeplass med 34 millioner passasjerer. I 2019 hadde de to selskapene og datterselskapene samlet nær 90 millioner passasjerer.

IAG (Iberia, British Airways, Vueling etc)
Det spansk-engelske selskapet klarte å frakte 31,3 millioner passasjerer i året som gikk. I 2019 hadde selskapet 118,2 millioner passasjerer.

Aeroflot-gruppen
Det russiske selskapet hadde 30,2 millioner passasjerer mot 60,7 millioner året før.

Turkish Airlines
Det tyrkiske selskapet nådde 27.9 millioner reisende mot nær 75 millioner i 2019.

Wizz Air
Det omstridte selskapet transporterte 16,9 millioner, mot 40 millioner i 2019.

Pegasus Airlines
Det tyrkiske selskapet sto med 14,7 millioner passasjerer i 2020.

S7 Airlines
Russiske selskap som kunne vise til 12,3 millioner passasjerer.

Det er nettstedet Schengen Visa Info som presenterer disse tallene i dag. Når det gjelder luftfarten i 2021 melder nettstedet at de første seks månedene av 2021 var verre enn 2021 til sammen i antall passasjerer. Dette skyldes karanteneordninger, smittespredningen og stengte grenser.

ANNONSE
Forrige artikkel(+) -Jeg ville tenkt meg om før jeg fløy med DOT
Neste artikkelMøt Anita Svanes – Flyrs kommunikasjonsdirektør