Foto: Heart Aerospace

Prosjektet Green Flyway mottok nylig 20 millioner i støtte fra EU, og nå er det snart klart for testing av elektriske fly og droner mellom Norge og Sverige, nærmere bestemt mellom Røros og Østersund. Nettopp disse stedene er valgt ut grunnet at luftrommet i mellom er lite trafikkert samt kapasiteten begge byene har til å levere strøm fra fornybar energi, skriver Europower i en artikkel nylig.

Å kunne teste elektriske fly skikkelig i vinterforhold er også en av grunnene til at nettopp disse to forholdsvis vinterkalde stedene er valgt. Mange prosjekter som omhandler utvikling av elektriske fly er i gang, og blant annet svenske Heart har planer om å bygge et 19-seters hel-elektrisk fly innen tre år. Foreløpig er ikke elflymarkedet stort nok til at en ser en storskala produksjon hos de store produsentene. Trond Bakken i Sintef sier til Gemini.no at det er naturlig å se for seg at hybrid-fly kommer på markedet først, før de rene elektriske.

Som tidligere omtalt på Hangar.no har også Widerøe inngått et samarbeid med Rolls Royce om å utvikle elektriske fly, og har klar uttrykt at de ønsker å satse på elektriske fly selv.