10.7 C
Oslo
27/09/20
Hangar.no
Et av DC-9 flyene SAS leide ut til Thai i 1970 - Foto: SAS

Thai Airways fyller 60 år i dag

Flyselskapet Thai Airways hadde nok sett for seg en annen feiring av sin 60-års dag, enn å være satt på bakken under den verste krisen luftfarten har opplevd noen sinne.

Selskapet ble riktignok startet opp 24. august 1959, ved hjelp av SAS som ble deleier i selskapet med 30 prosent av aksjene. Selve kjernen på selskapet strekker seg tilbake til 1951 da Thai airways ble etablert som et innlands og regionalt flyselskap, ved at Siamese Airways ble slått sammen med Pacific Overseas Airline.

Dette selskapet ble faktisk eksisterende som selskap frem til 1988 da det ble slått sammen med Thai Airways International.

Med hjelp og innleid fly fra SAS kunne Thai Airways starte sin første flyvning med betalende passasjerer 1. mai 1960. SAS leide ut DC-6 fly slik at det internasjonale selskapet kunne starte opp sine flyvninger.

I 1962 ble også to Convair 990 leid fra SAS til bruk i nettverket til Thai Airways. I 1970 ble to DC-9, samt to DC-8 også leid ut til selskapet fra flåten til SAS.

SAS ble en fadder for selskapet og hjelp til med opplæring, fly og planlegging av rutenettverket frem til myndigheten i Thailand valgte å kjøpe ut SAS og de 30 prosentene som var eierandelene i selskapet. Dermed tok staten over hele eierskapet i 1977.

I dag har selskapet vokst seg til et stort internasjonalt flyselskap, men som så mange ander er selskapet nå i økonomisk krise på grunn av koronaviruset. Myndighetene har blitt enige med selskapets ledelse at ny kapital må på plass, men fortsatt er det uenighet om hvordan dette skal gjøres.

Gjennom selskapets 60 år i luften har ulykkesstatistikken vært en kort listen med få fatale ulykker. To ulykker på 1990-tallet med Airbus A310 har tatt 214 liv, mens en ulykke med ett av selskapets Caravelle-fly i 1967 krevde 24 liv.

Et av Thai Airways Boeing 737 ble totalskadd i brann i mars 2001. (Foto: Thai AAB)

Andre nyheter

For å få flere reisende må flyselskapene investere i pleksiglass – Ingen vei utenom

Hans Olav Nyborg

Flyselskap ber leasingselskap om å få betale leie av fly kun per brukte flytime

Hans Olav Nyborg

Kjøper 24 Boeing 757-200

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer