Foto: HANS OLAV NYBORG

Thai Airways kan bli det andre nasjonale flyselskapet verden over som dukker under på grunn av koronavisruset. I følge Asian Review har selskapet kun kapital til lønninger o drift de neste 30 dagene, så er det slutt og konkurs.

Flyselskapet har bedt myndighetene i Thailand om et kriselån som skal hjelpe selskapet å klare seg gjennom denne krisen. Nå raser debatten i hjemlandet om selskapet skal reddes, og om det skal være et nasjonalt flyselskap.

Den thailandske statsministeren har uttalt i lokale medier at han ønsker seg å kunne se Thai Airways fortsatt som et nasjonalt flyselskap, fordi det har vært slik siden selskapet ble startet opp ved hjelp av SAS.

Regjeringen i landet har bedt flyselskapet om å komme opp med en redningsplan, som vil sikre driften og ikke minst se fremover i forhold til å bedre den økonomiske plattformen. Det kan bli tøft for ledelsen i selskapet å kunne få til, med tanke på den krisen luftfarten står oppe i nå, og som vil vedvare trolig i lang tid fremover.

Flere analytikere i Thailand tror Thai Airways vil ende opp med å tilby nye aksjer i selskapet, noe som vil bli første gang siden 2010. Ledelsen og regjeringen må denne uken finne ut om det er mulig å redde flyselskapet, fristen er 28. april når kabinettet i Thailand skal avholde en avstemning om selskapets rett til å fortsette eller ikke.

Thai Airways har som så mange andre selskap stanset all internasjonal flyvning, og har permittert 22.000 ansatte. Staten eier i dag 51 prosent av aksjene i flyselskapet.

ANNONSE
Forrige artikkelHva skjedde med fraktflyet LM200?
Neste artikkelLeasingselskap forbereder seg på å hente fly fra selskapet Spicejet