Foto: Hans O. Nyborg

Den tidligere Boeing-ansatte Ed Pierson, som hadde en stilling i ledelsen for Boeings fabrikk på Renton ved Seattle, advarer nå om at 737 MAX er godkjent for raskt. Pierson som har vitnet hos kongressen om 737 MAX etter at flytypen ble satt på bakken i 2019, hevder at både amerikanske FAA og kanadiske Transport Canada, i tillegg til EASA i Europa har basert sine godkjennelser av MAX på feil grunnlag.

I en omfattende rapport som Pierson har delt på sine nettsider, hevder han at ingen av de godkjennende myndigheter har etterforsket omstendigheter rundt problemer med det elektriske i MAX-flyene og utfordringer i selve byggingen av flyene på Renton.

Pierson skriver i sin rapport at hverken FAA, EASA eller TC har etterforsket de faktorene som hele tiden har vært pekt på som direkte årsaker til de to flyulykkene med MAX-fly i 2018 og 2019.

I rapporten hevder han at de to ulykkene kommer som følger av produksjonsfeil med flyene som er gjort på Renton, og hvor han mener han har klare bevis for dette. Boeing og FAA har avvist alle påstandene i rapporten.

Saken er omtalt av både CNN og BBC.

Pierson hadde en høytstående rolle ved fabrikken på Renton i årene 2015 til 2018, og skal flere ganger ha advart flyprodusenten om tilstander under produksjonen av MAX-flyene som var direkte farlig i henhold til sikkerheten til alle ombord når flyet skulle i trafikk.

Han skriver også at han selv aldri ville tillate seg eller familien og fly med MAX-fly på bakgrunn av den slette produksjonen av flyene som er gjort.

BBC har intervjuet en tidligere inspektør hos det britiske Air Accident Investigations Branch (AAIB) som forteller at rapporten til Pierson må tas med en klype salt. Inspektøren mener de påstandene som kommer frem allerede er vurdert av både FAA og EASA og at det ikke er konkludert med at det er hold i dette.

ANNONSE
Forrige artikkelWestJet 737 MAX fikk tekniske problemer
Neste artikkelFørste 737 MAX levert til Alaska Airlines