Tilrettelegger for bedre sjømateksport fra Oslo lufthavn

I Avinor jobbes det strategisk med å etablere Oslo lufthavn som et nordisk knutepunkt for flyfrakt. Forrige uke nådde man en viktig milepæl, da det nye kjølehotellet offisielt åpnet for drift.

I mars 2022 signerte Avinor og Oslo Seafood & Cargo Center (OSCC) en avtale om å bygge et eget kjølehotell for sjømat på Oslo lufthavn. Nå står det splitter nye kjølehotellet på plass, som skal sikre at alle aktører på Oslo lufthavn får tilgang til en sikker og forutsigbar kjølelogistikk for fersk norsk sjømat.

Fersk sjømat, i all hovedsak laks og ørret, er avhengig av fly for å nå et stadig mer sultent internasjonalt marked, med Asia og USA som de primære markedene. Fra Oslo lufthavn alene eksporteres det med fly rundt 100.000 tonn sjømat hvert år, primært fersk, norsk laks.

– Det nye kjølehotellet bidrar til høyere kvalitet på sjømaten hos mottaker, noe som forhåpentligvis kan skape både mer etterspørsel på norsk laks, men også et ønske om å benytte våre tjenester her på Oslo lufthavn, sier Roy Egil Skredderberget, daglig leder i OSCC.

Løser flere utfordringer
En forbedret kjølelogistikk på Oslo lufthavn har lenge vært etterspurt av sjømatnæringen.

– Dersom vi skal klare å etablere Oslo lufthavn som et nordisk knutepunkt for flyfrakt, må vi tilrettelegge for dette og samarbeide med våre partnere. Åpningen av kjølehotellet er et stort og viktig steg i denne retningen, sier Christian Øgaarden, fungerende fraktsjef.

Fra venstre: Martin Langaas (leder ruteutvikling), Joachim Lupnaav Johnsen (konserndirektør kommersiell styring og utvikling), Stine Ramstad Westby (konserndirektør store lufthavner), Gaute S. Riise (direktør trafikkutvikling) og Christian Øgaarden (fungerende fraktsjef). Foto: Avinor

Frem til nå har sjømat som eksporteres ut av Norge med fly, blitt stående utendørs og eksponert for vær og vind i påvente av sin flyvning.

I dag består opptil 15 prosent av fiskekassene av kjølende is, fordi fiskekassene må stå utendørs.

Et nytt kjølehotell er derfor et vesentlig bærekraftinitiativ ved at bruken av is i fiskekassene reduseres betraktelig. I tillegg vil redusert eksponeringstid utendørs redusere problemer med angrep på fiskekasser fra fugler.

Flyfrakt bidrar til ruteutvikling
Flyfrakt er et vesentlig bidrag for lønnsomheten til direkteruter til markeder utenfor Europa.

På disse passasjerrutene kan flyfrakt fra Oslo lufthavn utgjøre over 30 prosent av inntektene.

Med en kjølekapasitet i det nye kjølehotellet på over 100.000 laks per time, vil Oslo lufthavn nå ha kapasitet til å ta imot enda flere flyselskap som kombinerer passasjerer og fersk, norsk sjømat.

­– Det å tilrettelegge for gode direkteforbindelser og logistikk til våre største handelspartnere er viktig for norsk næringsliv. Som en av verdens største sjømateksportører er vi derfor glade for at Oslo lufthavn endelig kan tilby fremtidsrettede fasiliteter for eksporten av fersk norsk sjømat, sier Martin Langaas, leder for ruteutvikling.

ANNONSE
Forrige artikkel7 av 10 nordmenn reiser utenlands i år – utfordrende å ta bærekraftige valg
Neste artikkelOverleverer beslaglagt Antonov An-124 til Ukraina etter sommeren