Foto: Norwegian

I den siste sommerferiemåneden hadde Norwegian to millioner passasjerer. Regulariteten var på nesten 100 prosent, mens fyllingsgraden var på nær 86 prosent.

– August ble nok en god måned for Norwegian. Vi gjennomførte så godt som alle planlagte flyvninger også denne måneden. Nå er vi spesielt glade for at billettbestillingene utover høsten ser gode ut og at de forretningsreisende vender tilbake, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde 1 996 211 passasjerer i august, mot 790 220 i august 2021. Fyllingsgraden var på 85,5 prosent. Kapasiteten (ASK) var 2 998 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 563 millioner setekilometer. I august hadde Norwegian i gjennomsnitt 69 fly i drift, og 99,7 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i august 63 prosent. Likevel landet 96,5 prosent av alle flyvninger til oppsatt tid eller inntil én time senere.

– Kapasiteten ved flyplasser i Europa har bedret seg den siste tiden, og dette påvirker både driften vår og reiseopplevelsen til kundene våre positivt. Det er oppløftende for en samlet bransje at forholdene er i ferd med å normalisere seg ytterligere etter noen svært spesielle år i luftfarten, sier Karlsen.

Norwegian åpnet i august en ny direkterute mellom Trondheim og Manchester. Mot slutten av måneden og inn i september markerte selskapet sitt 20-årsjubileum, blant annet ved å ha et salg på flyreiser for denne høsten og vinteren.