Det indiske flyselskapet Air India hadde rundt halvparten av sine Boeing 787-8 Dreamlinere stående parkert på bakken i flere år, og manglet rundt 30.000 flydeler for å få alle flyene operativt igjen.
Det var første da den nye eieren Tata Group tok over selskapet at omfanget av manglene på deler ble avdekket. Selskapet manglet penger til å kjøpe inn reservedeler, og brukte derfor deler fra halvparten av flåten til å sørge for at resten av flyene var mulig å oprerere.
Totalt har Air India 27 Boeing 787-8 i flåten, og mottok de første flyene i 2013. Frem mot 2017 da de siste flyene om var i bestilling ble levert var alt rosenrødt med den nye langdistanseflåten. Men så begynte kontoen å bli tom.
Under IATA-møtet i Istanbul denne uken fortalte direktøren for Air India Campell Wilson, hvordan han fikk det ene problemet etter det andre inn på sitt bord etter at selskapet TAT tok over. Mangel på flydeler, fly parkert på bakken, mangel på ansatte, rot og uorden i det meste var hverdagen Wilson opplevde.
Nå har den nye eieren satt i gang omfattende refinansiering av flyselskapet, sørge for at flyene er i flygende og operativ stand, og ikke minst hente inn over 70 nye fly innen mars neste år.
Innen utgangen av 2025 skal selskapet ha fornyet seg og fornyet alle kabiner på eldre fly, i tillegg til å ha installert wi-fi på alle fly, og sørget for å bedre sitt rykte.
Air India som frem til nå har benyttet det eksterne selskapet Air India Engineering Services Ltd (AIESL) for vedlikehold, jobber nå med å sette opp egen MRO for vedlikehold. Blant annet har selskapet etablert et eget varelager for deler og kompetanse nær Delhi.