Foto: Hans Olav Nyborg

Den 4. oktober 1913 ble den første elektriske trikkelinjen på Mallorca innviet, mellom Sóller og Port de Sóller.

Prosjektet med denne linjen ble designet og regissert av Mr. Pedro Garau, og 4868 meter spor ble lagt. Jernbroen over «Torrent Major», som ble bygget av Maquinista Terrestre y Marítima, fremstår som et kunstverk.

Sporveien hadde i utgangspunktet sin egen kraftstasjon plassert i selve Sóller-stasjonen. Denne kraftstasjonen ble drevet av en 65-hestekrefters eksplosjonsmotor som drev en Siemens-Schuckert dynamo, og ga en likestrøm på 600 volt.

Selv om sporveien Sóller ble designet for persontransport, ble den også brukt til godstrafikk til havnen. I en liten isotermisk vogn ble fersk fisk fraktet fra havnen til Sóller og i trailere ble kull ført til den gamle militære ubåtbasen i Port de Sóller, til “el Gas”-fabrikken; samt miner og torpedoer fraktet fra Caubet-pulvermagasinet.

FOTO: HANS OLAV NYBORG

De tre sporvognene nummerert 1 til 3 og deres tilhengere 5 og 6 er originalene fra 1913 som ble bestilt fra Zaragoza-firmaet Carde & Escoriaza. Plantekassene ble anskaffet fra Palma-trikkene i 1954.

I tillegg har Sóller Tramway fem sporvogner fra Lisboa, nummerert fra 20 til 24, tilpasset 914 mm sporvidde.

Trikkeveien til Sóller ble innviet i 1913 og er ikke bare en turistattraksjon, men også et offentlig transportmiddel som ble brukt i mer enn et århundre av innbyggerne i den lille byen for å reise til havnen og strendene og bakover.

Trikken, foruten å frakte passasjerer, har også blitt brukt til å frakte kasser med fisk fra bryggene til markedet eller appelsiner til skipene som seilte til de franske havnene tidligere, for å frakte grønnsaker fra frukthagene til byen og til og med frakte kull og krigsmateriell til marinebasen som ligger i havnen i Sóller.

Sporvognen forlater Plaza de España for å gå ned langs den trekantede promenaden i Es Born, med den monumentale sognekirken til høyre og terrassene til kafeer og barer til venstre.

Fra Es Born går konvoien inn i Plaza Constitución, byens nervesenter, alltid travelt og travelt, spesielt på markedslørdager. Til venstre har du rådhuset og til høyre kan du se det arkitektoniske ensemblet av modernistisk stil dannet av fasadene til kirken Sant Bartolomé og Bank of Sóller.

I månedene med godt vær er trikken utstyrt med vogner kalt jardinieres. Disse er åpne i sidene, noe som gjør det mulig å nyte atmosfæren og naturen.

Sporvognen avslutter sin rute ved den gamle sporvognstasjonen som går ned fra Sóller til havnen, ombygd siden 5. mai 1929 til restauranten og hotellet Mar y Sol . Fra begynnelsen har det vært administrert av Sastre-familien, siden 1979 av Vicente Sastre.

Bare under borgerkrigen ble bygningen ekspropriert og fungerte som innkvartering for offiserene til de italienske ubåtene som lå fortøyd ved basen. På sekstitallet ble 5-romshotellet stengt og siden fungerer det kun som bar og restaurant for turgåere som kommer til Port de Sóller eller som lager den berømte “Vuelta isla”, som kombinerer med båten til Sa Calobra turen fra Palma med tog og trikk.

Kilde: https://trendesoller.com/

FOTO: HANS OLAV NYBORG
ANNONSE
Forrige artikkelSyv aktører har vist interesse for kjøp av flyselskapet Nordica
Neste artikkelKabinansatt falt om og døde foran passasjerer før avgang