Foto: Airbus

I årene fra 1976 til 1978 vurderte den europeiske flyprodusenten et prosjekt hvor flytypen Airbus A200 skulle igangsettes. Produsenten hadde allerede en viss suksess med sin Airbus A300.

Parallelt med Airbus A300-programmet hadde McDonnel Douglas vurderinger for et samme typen fly under navnet ASMR. I tillegg var det både Mercure 200 og BAC X-Eleven som var under vurdering i denne klassen.

Airbus A200 skulle bidra i klassen for fly som kunne ta mellom 130 til 160 passasjerer. Totalt skulle Airbus A200 ta 132 passasjerer i en klasse, eller 120 i en delt kabin med to klasser. Videre skulle flytypen utvikles til Airbus A200B som skulle kunne ta opp til 174 passasjerer.

Begge modellene skulle utstyres med CFM56 motorene. Flyene skulle ha henholdsvis 2660 n.m. og 2260 n.m. Flyselskap som Airbus hadde samtaler med ønsket flytypen på plass rundt 1982, og med stor fleksibilitet på hvordan kabinen kunne benyttes.

Prosjektet skulle etterhvert vise seg å bli endret flere ganger, til slutt endte hele flytypen med å bli redesignet og endret navn til Airbus A310. Flyet hadde sin første flyvning i 1982 og kunne ta mellom 220 og 265 passasjerer avhengig av versjonen og kabininndelingen.

Da Airbus i 2017 kjøpte C-serie av jetfly fra produsenten Bombardier ble denne omdøpt til Airbus A220. Flere kilder hevder at Airbus vurderte å kalle flytypen for Airbus A200, men ettersom denne hadde florert i mediene på 1970-tallet ble valget tatt om å kalle flyet 220.

ANNONSE
Forrige artikkelFAA: Denne flytypen er fortsatt utsatt for forstyrrelser fra mobiltelefoner
Neste artikkelMann forsøkte å klamre seg til Boeing 737 som skulle ta av