Etter at det ble kjent av United Airlines har kastet seg på kjøp av 15 Boom Overture-fly, har flere luftfartsanalytikere spådd tvil om avtalen noensinne blir noe av.

Det var torsdag i forrige uke at det ble kjent at det amerikanske flyselskapet United Airlines vil støtte opp om kjøp av 15 supersoniske fly fra produsenten Boom, med en opsjon på ytterligere 35 slike fly.

Boom mener at de skal klare å ha det første flyet ute av produksjonslinjen i 2025, og at første flyvning blir i 2026. Dersom alt går etter planen skal United Airlines kunne få sitt første «Concorde»-fly i 2029.

Boom Overture som flyet heter skal kunne ta mellom 65 og 88 passasjerer i kabinen, flytiden mellom New York og London skal bli på tre og en halv time. Produsenten lover at flytypen skal kunne fly 100 prosent kun på bærekraftig flydrivstoff, og at utslippene skal være lik null.

Concorde har for tiden rekorden for den raskeste transatlantiske flyvningen med et sivilt fly. Concorde opererte den raskeste transatlantiske flyvningen på to timer, 52 minutter og 59 sekunder mellom New York og London i 1996.

Booms supersoniske fly er 62,48 meter langt, mot Concorden som målte 61,67 meter i lengde. Flytypen skal kunne fly i en høyde på 60.000 fot, og farten vil kunne være 1,7 Mach. Produksjonen av flytypen skal være nullutslipp-basert, og rekkevidden er lengre enn Concordene hadde, 7870 kilometer.

United, som har lovet å redusere klimagassutslippene 100% innen 2050, sa at flyet ville være optimalisert for å bruke 100% bærekraftig flydrivstoff (SAF) fra det ble tatt i bruk, forventet å være i 2029. Bestillingen hos Boom er ingen endelig bekreftelse, men er en såkalt intensjonsavtale om et kjøp.

Flere eksperter tror ikke at flytypen vil se dagens lys, og heller ikke at denne kommer til å bli sett i fargene til United Airlines. Utfordringen i dag er at det amerikanske luftfartstilsynet FAA ikke ønsker supersoniske fly i sitt luftrom over USA. Det er også en lang rekke organisasjoner og politikere som heller ikke ønsker bruken av denne typen fly.

United Airlines har også måtte tåle å høre at dette er å satse på fly for de rike og en utvikling i feil retning.

Boom interiør