Foto: Hans Olav Nyborg

Det indiske luftfartstilsynet DGCA har suspendert to ledere i flyselskapet Air Asia fra sine stillinger i tre måneder. Årsaken er alvorlige sikkerhetsbrister i forhold til at selskapets piloter har fått krav rundt seg som kan gå ut over sikkerheten til de ombord i flyene.

Det var tidligere i sommer at en av pilotene i flyselskapet Air Asia la ut en video på Youtube, der vedkommende forklarte hva som var årsaken til at han hadde blitt suspendert fra sin stilling som pilot. Årsaken var at han hadde vært svært kritisk til flyselskapets krav overfor pilotene, og at dette var en sikkerhetsrisiko.

Det fikk luftfartsmyndighetene til å undersøke saken nærmere. Nå viser det seg at to av selskapets ledere har krevd at samtlige piloter i selskapet skal gjennomføre det som kalles «Flap 3»-landing, noe som sparer drivstoff, og utgifter til dette.

Landing der vingeklaffene er i modus 3, gir flyselskapene en besparelse av noen liter drivstoff ved hver landing. For at et fly skal lande med vingeklaffene i dette moduset, og ikke helt fult ute, må forholdene ligge til rette som at vind og rullebanelengde spiller en rolle.

I «Flap 3»-modus får flyet litt høyere fart inn mot rullebanen.

Pilotene i Air Asia i India har hatt kravet på seg om gjennomføre 98 prosent av alle landinger i dette modus, hvis ikke har selskapet ansett det som en direkte brudd på SOP – standard operating procedure som er gjeldene.

I følge avisen The Hindu Businessline skal DGCA ha satt i gang en full etterforskning av prosedyrer i flyselskapet.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no