Den tyske pilotforeningen Vereinigung Cockpit går nå kraftig ut og advarer mot det de kaller en trussel mot flypassasjerenes liv, lovforslaget fra EU som tillater piloter å fly 11 timer i strekk.

I følge foreningen er det kun flyselskapene som blir vinneren igjen på bakgrunn av forslaget. EU har foreslått at piloter som flyr om natten kan fly inntil 11 timer i strekk, til tross for at EASA selv fra før har anbefalt maks 10 timer i strekk.

HVA MENER DU OM DE NYE REGLENE? SI DIN MENING NEDERST I SAKEN!

Nå varsler tyske piloter at de vil aksjonere mot at de nye reglene for flyvning blir vedtatt.

Vereinigung Cockpit sier til den tyske TV-stasjonen RTL at de nye reglene er det største steget tilbake innen luftfarten siden andre verdenskrig, og advarer mot at piloter vil bli utslitt og være ukonsentrert på jobb etter 11 timer flyvning i strekk.

I dag kan piloter på dagtid fly opptil 15 timer i strekk, de nye reglene åpner for 16 timer.

EASA ønsker å redusere hviletiden mellom de lange flyøktene fra 10 timer og til 7,5 timer.

Vereinigung Cockpit mener EASA er betalt av flyselskapene og flyprodusentene for å gå deres vei når det gjelder å tilpasse regler til det beste for den økonomiske gevinsten flyselskapene kan ha. Ikke med tanke på helsen og konsentrasjonen pilotene skal kunne ha på høyde under flyving.

I en rapport utarbeidet av VC blir det framvist beviser på at risikoen for en ulykke øker med 12 timers flyvning i strekk for pilotene, økes dette til 13 timer øker også ulykkes-muligheten med 5.5 ganger i forhold til om pilotene fløy 9 timer i strekk.