Foto: Hans O. Nyborg

Året som gikk ble avsluttet med et resultat for Norwegian med et kraftig underskudd. Underskuddet endte på 1,454 millioner kroner i 2018,
mens enhetskostnaden eksklusive drivstoff ble redusert med 12 prosent. Dette i følge en børsmelding torsdag morgen.

I går kom også nyheten om at Norwegian nå velger å utsette leveransen av 16 nye fly, både fra Boeing og Airbus.

Selskapet skriver i en pressemelding at det i 2018 ble truffet av en rekke uforutsette utfordringer. Tøff konkurranse, høy oljepris og driftsproblemer med motorene på selskapets Dreamlinere påvirket resultatet. Norwegian måtte leie fly med mannskap for å unngå forsinkelser og kanselleringer på interkontinentale flygninger. Selskapet har nå inngått en avtale med motorprodusenten Rolls Royce som vil ha en positiv effekt på tallene i 2019. Langdistanseoperasjonen er snart på rute igjen og vi forventer ikke at motorutfordringer vil påvirke flygningene fremover. I 2019 vil Norwegians vekst og investeringstakt avta betydelig og en rekke initiativ er iverksatt for å igjen få en lønnsom drift.

I fjerde kvartal var omsetningen 9,7 milliarder kroner, en økning på 23 prosent fra samme periode foregående år. Veksten kom primært av internasjonal vekst og økt trafikk i Norden. Flere enn ni millioner reisende valgte å fly med Norwegian i fjerde kvartal, opp 12 prosent fra samme periode i 2017. Fyllingsgraden var 80,9 prosent og enhetskostnaden uten drivstoff falt med 14 prosent. Selskapet fikk et tap på sikring av drivstoff i fjerde kvartal tilsvarende 1,8 milliarder kroner, men noe av dette har nå blitt reversert på grunn av økning i oljeprisen.

– Vi har iverksatt en rekke tiltak for å redusere kostnadene og øke inntjeningen fremover, slik at selskapet igjen skal bli profitabelt. Vi har optimalisert base- og rutestrukturen for å få en mer effektiv drift, solgt fly, utsatt leveranse av fly og ikke minst satt i gang et internt kostnadsreduksjonsprogram som vil bidra til at vi når målet om lønnsomhet. Vi går nå inn i en periode med lavere vekst og færre investeringer. Samtidig ser vi hele tiden på nye og smarte måter vi kan bli mer effektive, og tilby nye tjenester og produkter til eksisterende og nye kunder, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

LES OGSÅ: UTSETTER NYE FLY FRA AIRBUS OG BOEING

Selskapet skal i 2019 motta fem nye Boeing 787-9 og 16 Boeing 737 MAX 8.

ANNONSE
Forrige artikkelLanserer ny utgave av CRJ
Neste artikkelThomas Cook vurderer å selge flyselskapene