Etter at amerikanske myndigheter lanserte økonomiske redningspakker for flybransjen, er det klart at de store flyselskapene som American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines er blant de som får så det holder økonomisk.

Taperne blir de mindre selskapene og de regionale. Frontier, Allegiant Airlines og Alaska Airlines blir sammen en drøss mindre selskap partene som ikke kommer langt med en redningspakke til tross for at flere av dem er fritatt for strenge krav for å motta økonomisk hjelp.

Et av kravene fra amerikanske myndigheter er at alle selskap skal opprettholde flyvninger på nettverket de opererer i. Men dette er for flere av de mindre og mellomstore selskapene bare å kaste pengene ut av vinduet.

Regional Airline Association sier i en kommentar til USA Today at flere av de regionale og lokale selskapene opplever nærmest å fly med tomme fly nå, da er det kun utgifter, og tap som sitter igjen etter at flyet lander på destinasjonen. Flere selskap velger derfor å sette alle flyene på bakken, men med det utelukker de å være mottaker av støtte fra staten økonomisk.

Spirit Airlines er ett av selskapene som har bedt om å få slippe å fly til minst 26 av sine destinasjoner i USA. Selskapet sier de nå er inne i en “overlevelses modus” og derfor er det helt essensielt at de slipper å fly til byer hvor det ikke er passasjergrunnlag lengre.

Det er ruter til New York, Minneapolis og San Francisco som blant annet står på listen selskapet ønsker å kutte flyvninger til.

Allegiant er et annet selskap hvor 90 prosent av passasjerene er blitt borte, selskapet ber nå myndighetene om å slippe å fortsette å fly til minst 21 av destinasjonene selskapet har i sitt nettverk.

ANNONSE
Forrige artikkelAir Asia X kan sørge for katastrofale følger for Airbus
Neste artikkelSouth African Airways får nei til mer statsstøtte – Kan bli neste konkurs under koronakrisen