Foto: Hans O. Nyborg

Det kom som et sjokk for bransjen da moderselskapet til British Airways og Iberia valgte å kjøpe 200 Boeing 737 MAX-fly i juni i år. Flyselskapene under IAG har i stor grad satset på Airbus-fly til sine operative kort- og mellomdistanseruter.

Men når vi nå skriver november 2019, har IAG fortsatt ikke bestemt seg for fordeling av kjøpet mellom 737 MAX 8 og 737 MAX 10. Selskapet har heller ikke bestemt seg for hvilken av selskapene innen gruppen som skal operere MAX-flyene.

I følge nettstedet FlightGlobal har det tidligere blitt indikert fra ledelsen at flyene delvis kan ende opp hos British Airways, og hos lavkostselskapet Vueling som også eies av IAG.

British Airways som for få år siden kuttet ut den siste Boeing 737 i flåten, har tidligere vært klar på at en enhetsflåte med Airbus-fly innen A320-familien er det beste økonomisk for fremtiden. Nå er det nye tanker i selskapet og 737 MAX kan bli selskapets flåte på ruter ut fra London Gatwick melder nettstedet.

Men det er fortsatt stor usikkerhet rundt avtalen med Boeing. IAG har nemlig ikke endelig underskrevet kjøpekontrakt, eller avtalt noen leveransedato for det første flyet. IAG kunne i juni fortelle at det var en mulighet at først flyet ble levert i 2023, og det siste i 2027.

IAG har startet arbeidet med å fase ut Airbus A319ceo, og A320-ceo til fordel for nye neo-versjoner. For selskapet kan tidene med mye usikkerhet rundt 737 MAX også spille en stor rolle i forhold til et endelig kjøp.