Foto: Inger Bjørndal Foss

Med stor stats ble flyselskapet Hainan Airlines rute mellom Beijing i Kina og Oslo lufthavn åpnet våren 2019. Dette var den første ruten som noen gang var blitt åpnet av et kinesisk flyselskap, mellom Kina og Norge.

Både turistnæringen, Avinor og norske myndigheter jublet over avtalen som skulle sikre en internasjonal rute mellom Kina og Norge, etter flere års forhandlinger, og et spent diplomatisk forhold landene i mellom.

Ruten ble operert frem til vintersesongen, men nå når sommersesongen bare er to måneder unna, er det stor usikkerhet om ruten blir gjenåpnet. Hos Avinor har ruten enda ikke blitt booket av flyselskapet, med frist som går ut ved midnatt 31. januar.

Flyselskapet har heller ikke gjort ruten tilgjengelig i sine bookingsystemer, eller på egne nettsider.

Etter 14 dagers forsøk på å få en uttalelse fra noen i Hainan Airlines, får Hangar.no til slutt en kort kommentar fra en informasjonsmedarbeider, uten navn gjennom en e-post for pressehenvendelser.

-Det er usikkert om denne ruten kommer tilbake.

For Avinor og sjømatindustrien var ruten viktig i forhold til frakt av sjømat, noe som skulle gi en eksport på sjømat for 200 millioner kroner årlig. I august 2019 ble det derfor innført en egen fraktrute fra HNA-gruppen, hvor selskapet Suparna Airlines flyr en Boeing 747-400F mellom Kina og Norge, og i retur.

– Vi forventer at denne ruten kan generere opp mot 250 millioner kroner i årlig eksportverdi av norsk sjømat, sier Martin Langaas, direktør for flyfrakt i Avinor da denne ruten åpnet.

Ved Oslo Lufthavn får Hangar.no opplyst at det er flyselskapet selv som må uttale seg om de kommer tilbake eller ikke.

ANNONSE
Forrige artikkelSAS innstiller flyvninger til Kina
Neste artikkelMinst 40 flyselskap stanser flyvninger til Kina