Foto: Hans O. Nyborg

De planlagte testflyvningene som det amerikanske luftfartstilsynet FAA skal gjennomføre som endel av sertifiseringen av 737 MAX-flyene, er blitt utsatt.

Det var planlagt at FAA skulle teste ett 737 MAX-fly i midten av mars måned, for så å starte godkjenningen av flytypen på nytt. For flyprodusenten Boeing og flyselskapene som opererer MAX-flyene eller skal operere disse, ville det bety at flyene kunne være i luften igjen i løpet av juli måned.

Nå er testflyvningene utsatt til slutten av april måned. Det vil i følge avisen Seattle Times bety at også tidspunktet for når flyene kan komme i luften igjen blir tilsvarende utsatt. I følge avisen skal kilder i Boeing ha opplyst at produsenten håper å kunne nå sin egen deadline på midten av sommeren 2020, men ser at det fort kan bli sensommer før flyene er i luften igjen.

Årsaken til utsettelsene er blant annet at programvaren for flytypens datamaskiner enda ikke er ferdig omskrevet fra produsenten.

Foto: Hans O. Nyborg

Når FAA starter godskjennelseprosessen for flytypen på nytt er det beregnet til å ta 60 dager. Det betyr mai og juni måned. Dersom flytypen da blir godkjent på nytt, uten flere endringer kan Boeing starte arbeidet med oppgradere og bygge om samtlige fly før de får lov til å fly igjen.

Slik tidslinjen fra FAA ligger nå melder avisen at det tidligste MAX-flyene kan være i luften igjen, er helt i slutten på juni måned.

Når flyene blir godkjent trenger Boeing rundt en måned på å oppgradere og klargjøre fly før de kan slippes ut til kunder. Fortsatt skal EASA og andre luftfartsmyndigheter verden over gjøre sin godkjenning av flytypen i etterkant av FAA.

Flere operatører av flytypen har allerede startet arbeidet med å se på om MAX-flyene nå skal fjernes fra ruteprogrammene frem til starten på vintersesongen 2020/2021. Det er ventet at flere selskap fremover vil annonser at de utsetter oppstarten for flytypen i sin tjeneste de kommende ukene.

En av hovedutfordringene for Boeing er at flyets programvare som skal oppdateres med nye funksjoner, og hvor Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS)  som er del av systemet og feilet i de to ulykkene som er årsaken til at flyene står på bakken, tar lengre tid for selskapet Collins Aerospace i West Palm Springs i USA å få ferdig for testing.

Seattle Times har snakket med kilder i programvareselskapet og får opplyst at det har tatt lengre tid enn forventet og er mer komplisert arbeide enn de så for seg. Selskapet har stor tro på at de skal få ferdig oppdateringen til programvaren, men at det fortsatt vil ta tid.

Foto: Hans O. Nyborg
ANNONSE
Forrige artikkelHer lander dette A380-flyet for aller siste gang!
Neste artikkelMulighet for at fly til og fra Kanariøyene flyr mandag ettermiddag