To piloter på et Air Berlin fly som ankom til München fra Mallorca valgte få minutter før landing å bruke nødsignalet pan-pan. I kontakt med tårnet oppga de to pilotene at de var så utslitte og utmattede at de fryktet for selve landingen, og ga beskjed om at autopiloten ville lande flyet.

Hendelsen som skjedde i mai måned har vakt stor oppsikt innen både pilotforeninger og hos flysikkerhetsmyndigheter i Europa.

|Foto over: Airbus A330 fra LTU, som ble overtatt av Air Berlin ved oppkjøp av selskapet. ©Hangar|

Selve landingen skal ha skjedd helt etter gjeldene regler og er i seg selv ikke oppsiktsvekkende, men det faktum at pilotene gikk til det skritt å erklære en nødssituasjon, fordi de var for slitne til å lande bekymrer mange.

For lange vakter

I følge Aviation Herald og den tyske havarikommisjonen er det en stadig økende tendens at piloter blir utslitte på grunn av lange vakter og hyppig bytte av arbeidstider. De aktuelle pilotene hadde først blitt kjørt i bil 160 kilometer fra Nürnberg til München, hvor de så fløy sin Airbus A330 ved midnatt ned til Mallorca. Et raskt bytte av passasjerer og strake veien tilbake hvor flyet landet i München 10.00 neste dag.

I følge ubekreftede rykter skal det ha tatt på at det i forbindelse med turen også var kaotiske tilstander med forvirrende beskjeder fra flygeledere ved München flyplass. Årsaken skal ha vært et ekstremt hardt trykk på antall flybevegelser og trafikk over Europa, skriver den danske avisen Politiken.

Saken er nå under etterforskning av tyske myndigheter.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no