Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet US Federal Aviation Administration utvider nå direktivet som ble gitt 8. mars i år, om sjekk av komponenter på Boeings 787, til å gjelde også for alle versjoner av 787.

Det var på bakgrunn av flere hendelser med svikt i dekompresjonspanel, som i utgangspunktet førte til et direktiv fra FAA i mars. Direktivet varslet om at enkelte Boeing 787 fly skulle gjennomgå ekstra undersøkelser for å sikre at panelene satt slik de skulle. Nå er direktivet utvidet til å gjelde for samtlige Boeing 787 som er bygget, uavhengig av versjon.

I følge FAA er det tilkommet ny informasjon om at disse panelene kan løsne og gjøre skade på en måte som ikke skal forekomme. FAA skriver at samtlige fly skal nå sjekkes, med start om 16 dager.

Hendelser med panelet som feiler er ikke nytt, dette har oppstått på flere Boeing 787-8 siden 2016, men det er først den siste tiden at problemet har eskalert. Boeing sier i en kommentar til Flight Global at delene som utgjør dette panelet nå er designet om og vil bli byttet ut.

Foto: FAA