Foto: Jan Kåre Folstad

Det ble et vemodig farvel med Boeing 737 i SAS når LN-RRB, Boeing 737-700, landet på Oslo lufthavn Gardermoen på det som er den aller siste kommersielle flyvningen med flytypen i regi av SAS.

Edward Jerejian og Aina Lokøy fikk æren av å fly den siste flyvningene, før de begge skal på skolebenken og glemme alt som har med Boeing å gjøre, og se det fra den franske Airbus-siden.

Etter avgang fra Stockholm Arlanda på rute SK737, klokken 17.37 Zulu, bar det mot København Kastrup for en low-pass over rullebanen, som et siste farvel også til den danske hovedflyplassen. På turen videre opp Oslofjorden mot Gardermoen ble det tid til en liten ekstra runde hvor forsøket var å skriver 700 som et nummer når en går etter ruten som er fløyet på en av de store radartjenestene.

Kaptein Edward Jerejian og styrmann Aina Lokøy hadde planene klar for en høy low-pass over Fornebu, men på grunn av det noe dårlige været med snøbyger og dårlig sikt måtte dette droppes. I stedet ble det tid til en low-pass over Gardermoen før flyet landet.

Det ble taler og godt humør ombord på denne siste flyvningen som markerte siste reise for flyet i SAS-regi. Før turen fikk alle som skulle være med, 141 personer utdelt en egen liten SAS-bag med drikkeflaske, sjokolade og en tag for kofferten levert av Flightradar24.

Flyturen fra Arlanda varte i litt over to timer.

Nå skal LN-RRB om noen dager ta turen til Canada der flyet skal leveres til Canadian North, som allerede har hentet inn flere fly fra SAS den siste tiden.

Så var det slutt, siste landing er gjennomført på Gardermoen. Foto: Jan Kåre Folstad
ANNONSE
Forrige artikkelSAS: Tegnet 737-700 på radaren før siste landing
Neste artikkelUtsetter leveransen av ny russisk flytype til 2027