Oslo Lufthavn Gardermoen ser for seg en rekke muligheter for etterbruken av den nye Terminal Syd som åpner i september og skal benyttes i en femårsperiode framover.
Flyplassen har fått mange reaksjoner i det siste på at nybygget skal rives etter en periode på fem år.
I følge administrerende direktør ved OSL, Nic Nilsen er det flere måter å håndtere bygget på etter at det har gjort sin tjeneste;
-Vi ser selvsagt på muligheter som ligger foran oss når de fem årene er gått. Jeg er også helt sikkert på at det er flere typer funksjoner et slikt bygg kan få som etterbruk når perioden som innenlandspir er over, sier Nilsen til Hangar.no
Bygget har kostet 150 millioner kroner å sette opp og skal erstatte flybroer på dagens innelandsterminal som må stenge på grunn av utbygging av terminalen.
Av de mange som har kastet seg inn i kampen er lederen i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, som mener at Avinor og Oslo Lufthavn må stanse planen om å rive nybygget når dette har utført sine plikter om fem år.
– Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende, dette virker jo bare meningsløst både ut fra et økonomisk og miljømessig synspunkt, sier Haltbrekken til Aftenposten.
Selv om den nye piren er bygget mer primitivt og enklere enn hovedterminalen, er det på lang vei ikke tatt høyde for at bygget kun skal stå en kort periode.
Koster det samme som buss
Kostnaden for den nye piren som snart står ferdig er tilsvarende det samme beløp flyplassen måtte ha benyttet for å busse passasjerene til og fra flyene i denne perioden.
-Vi har sett nøye på kostnadene og fant ut at det ville koste det samme å sette opp dette nye bygget, med en litt enklere standard, framfor å benytte buss for å frakte passasjerer fram og tilbake. Det var heller ikke noe ønske fra flyselskapene som SAS og Norwegian å benytte så mye tid på å kjøre buss, legger Nilsen til.
Den nye Pir Syd har ikke fått montert flybroer, men har egen trappeankomst ned til bakkenivået hvor passasjerene går til og fra flyene, på samme måte som flere andre flyplasser her i landet praktiserer det.
Arbeidet med selve piren er nå inne i sin siste fase før den skal åpnes i september i år, det som gjenstår er å bygge broforbindelse mellom dagens hovedterminal og den nye piren.