Foto: Sebastian Ellefsen Burmo

Regjeringen la fredag frem forslag til en rekke tiltak for luftfarten i Norge. Blant annet skal det opprettholdes at staten kjøper flyruter.

– Luftfarten har vært hardt rammet det siste året, samtidig er mange avhengig av fly for å komme seg til sykehus og andre viktige avtaler. Derfor har det vært viktig for regjeringen å sikre et minstetilbud av flyruter i hele Norge under pandemien, poengterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Flyrutekjøp er det viktigste tiltaket for å opprettholde flytilbudet, og det er bevilget totalt ca. 2 milliarder kroner til flyrutekjøp i 2021. Beløpet dekker også det ordinære kjøpet av regionale flyruter (såkalte FOT-ruter), som ikke er knyttet til Covid-19-tiltak.

Prognosene for flytrafikken er fortsatt lave, og Avinor og flyselskapene antar at det kan ta flere år før trafikken er tilbake på nivået før virusutbruddet. Ruter som hadde lave marginer allerede før etterspørselssvikten, vil være ekstra sårbare når minstetilbudskjøpet etter hvert opphører. Regjeringen har derfor besluttet å kunngjøre en ordinær FOT-konkurranse for rutene Florø–Oslo, Ørsta-Volda–Oslo, Stokmarknes–Bodø og Stokmarknes–Tromsø.

– Ved å inkludere disse rutene i FOT-ordningen for en periode, vil de få lengre tid til å hente seg inn igjen med et godt rutetilbud i mellomtiden, sier samferdselsministeren.

Kommer tilbake til kompensasjonsordning for flyselskapene

Regjeringens vil vente med å ta stilling til innretning på en kompensasjonsordning til flyselskapene til etter at rekonstruksjonsprosessen i Norwegian er fullført. Dette vil være nødvendig for å ivareta Stortingets krav om at kompensasjon fra staten ikke går til selskapets kreditorer. Regjeringens vurdering, slik situasjonen er per januar 2021, er at ordningen med kompensasjon til flyselskapene gjennom minstetilbudskjøp er den mest treffsikre ordningen for å oppnå Stortingets formål om å sikre det norske rutetilbudet og trygge norske arbeidsplasser i luftfarten. Samtidig er det på kort sikt betydelig usikkerhet knyttet til utviklingen i luftfarten fremover. Regjeringen vil derfor gjøre en ny vurdering av innretning av en kompensasjonsordning for flyselskapene når behovet for minstetilbudskjøp er betydelig redusert, og når rekonstruksjonsprosessen i Norwegian er gjennomført

Vil utrede reglene for lønns- og arbeidsforhold i luftfarten

Regjeringen følger nøye med på utviklingen i luftfarten. Utenlandske flyselskap viser nå tiltakende interesse for det norske markedet, og nye aktører er i ferd med å etablere seg.

– Regjeringen er opptatt av rettferdig og sunn konkurranse mellom aktørene i luftfarten, og vi vil derfor gjennomføre en utredning om reglene for lønns- og arbeidsforhold for flyvende personell og andre rettsregler som påvirker personalrelaterte kostnader, opplyser Hareide.