Vurderer å registere fly i utlandet

Fly-gründer Ola Giæver har ikke lagt drømmen om et nytt flyselskap på hylla, og var nylig på Hønefoss og prøvde et nytt sveitsisk-produsert fly, Pilatus PC-12. Til DN.no forteller også gründeren at det kan bli aktuelt å registrere flyene i utlandet dersom han ikke får godkjennelsen av Luftfartstilsynet.

Luftfartstilsynet utsteder AOC-lisenser, altså tillatelser til å operere passasjerfly i Norge. Flere krav må oppfylles og tilsynet vil naturlig nok ikke godkjenne nye selskap før disse kravene er oppfylte. Blant annet er ikke enmotors passasjerfly godkjent til kommersiell bruk, men ny europeisk lovgivning har endret på dette. For å operere i Norge trenger du ikke nødvendigvis å ha en AOC utstedt i Norge. På bakgrunn av dette hinter Giæver til at han kan finne på å søke til nabolandene våre dersom det skulle bli aktuelt.

«Det er ikke sikkert vi trenger noe godkjennelse. Det kan jo hende vi søker om et AOC i et av nabolandene, som Sverige eller Finland», forteller Giæver til DN.

Det finnes eksempler på lignende praksis fra før her i Norge også. Norwegian har flybaser i Irland og Storbritannia, og SAS fikk nylig godkjent sin søknad om drift i Irland. Selskapene kan likevel fly i Skandinavia med disse AOC-lisensene.

Kommentarfeltet er stengt.