Foto: Hans O. Nyborg

Samferdselsdepartementet har bedt Widerøe gjenoppta frekvensen på anbudsrutenettet (FOT ruter) over hele landet. Etter tre og en halv måned med kraftig redusert flytilbud vil antall flyavganger normaliseres på anbudsrutene. Krav om blokkering av seter vil fremdeles gjelde, noe som fremdeles gir begrenset setekapasitet på alle ruter. Widerøe innfører tilbudet om to billetter til prisen av én, for personer i samme husstand, som et permanent tilbud så lenge den særnorske smittevernveilederen gjelder. Formålet er å frigi ytterligere setekapasitet til nordmenn som ønsker norgesferie. 

Samferdselsdepartementet har valgt å gjenoppta normalt kjøp av anbudsruter fra Widerøe. Antall flyvinger blir tilsvarende sist sommer, men antall seter tilgjengelig for salg er 50% lavere enn normalt. Etterspørselen etter flyreiser falt dramatisk da myndighetene 12. mars valgte å stenge ned Norge. I samråd med Samferdselsdepartementet ble et minimum av anbudsrutene opprettholdt for å sikre viktig infrastruktur og samfunnssikkerhet. Det er nå besluttet å gå tilbake til normal sommerfrekvens.


Inntil de norske smitteverntiltakene er harmonisert med den europeiske, vil krav til sosial distanse fremdeles gjelde om bord på norske innenriksfly. Det resulterer i at Widerøe, som har fly med to seter på hver side av midtgangen, fremdeles må blokkere 50% av setene om bord for salg. Myndighetenes krav til tomme seter fratar Widerøe muligheten til å drive kommersielle ruter lønnsomt. Det er derfor ikke aktuelt å øke frekvensen på kommersielle ruter utover Statens kjøp. 


Widerøe har valgt å forlenge forrige ukes kreative markedskampanje på permanent basis inntil en harmonisert felleseuropeisk smittevernveileder foreligger. Familier får muligheten til å kjøpe to billetter for prisen av én, så lenge de reiser sammen. På den måten kan Widerøe benytte større andel av setene om bord, da en ikke trenger å blokkere seter mellom passasjerer fra samme husstand.

ANNONSE
Forrige artikkelPressemøte i Pakistan: Pilotene meldte aldri fra om problemer med understellet
Neste artikkelSpår usikkerhet om Icelandair vil ta i mot flere 737 MAX