Foto: Hans O Nyborg

Widerøe fraktet 3,3 millioner passasjerer i 2023. Dette er på linje med 2022. Kabinfaktoren for 2023 er opp 1,2 prosentpoeng sammenlignet med 2022 skriver selskapet i en pressemelding.

Flyselskapet viser til at året som gikk har vært turbulent, med en svak start på 2023, som var betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren, mens sommeren ble sterk og ganske så lik 2022. Høsten derimot har levert betydelig bedre enn året før, heter det i pressemeldingen.  

– Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.

For siste måneden av året avsluttet flyselskapet med samme trend som det hadde sett hele høsten.

-Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken, legger Nilsen til.

Nyheten om at Konkurransetilsynet godkjente Norwegians oppkjøp av Widerøe var i følge selskapet en hyggelig avslutning på 2023. I pressemeldingen heter det at godkjennelsen vil bety etableringen av et nytt, sterkt, norsk luftfartkonsern og at Widerøe, i løpet av januar, har nye eiere.

-Vi gleder oss til å begynne arbeidet sammen med Norwegian med å skreddersy rutetilbudet i våre to nettverk, slik at våre passasjerer får et bedre og mer konkurransedyktig tilbud fremover.  

ANNONSE
Forrige artikkelThai Airways leaser flere Airbus A330
Neste artikkelHer er rutenyhetene fra Widerøe i 2024