Danish Air Transport ATR 42. Foto: Hans O. Nyborg

For å opprettholde et minimum rutetilbud under pandemien, lyste Samferdselsdepartementet flyrutene Stord-Oslo og Ørland-Oslo midlertidig ut på anbud tidligere i år. Fredag kunngjorde departementet at Widerøe og DAT tildeles kontrakter på rutene ut kvartalet – med mulig forlengelse til ut andre kvartal.

Rutene er opprinnelig rene kommersielle ruter, så andre selskaper har i utgangspunktet stått fritt til å starte flyvninger til eksempelvis Oslo fra både både Stord og Ørland. Nå innlemmes begge rutene inn i en avtale hvor staten kjøper avganger av selskapene for å sikre at rutene har trafikk i perioden. Avtalen skal gjelde til og med 30. april i år, med mulighet for forlengelse til 30. juni, og er beregnet til å være verdt omtrent 2,9 millioner kroner i måneden.

Dermed kan DAT gjenoppta flyvningene på ruten mellom Oslo og Stord, etter at alle avganger siden 24. januar foreløpig har vært kansellert som følge av den store nedgangen i antall passasjerer. Det danske flyselskapet har tidligere operert ruta med sine ATR 42-300/500.

 GJENNOM tildeling av disse kontraktene sikrer vi et minimumstilbud under pandemien. Dette kommer næringslivet, Forsvaret og lokalsamfunnene til gode.

Knut Arild Hareide, samferdselsminister.

Ørland Lufthavn får, for en periode fremover, besøk av Widerøes Dash-maskiner i stedet for Air Leaps Saab 340, som for øvrig har stått for det kommersielle rutetilbudet på flyplassen siden 2018. I og med at ruten kjøpes inn av staten i perioden kan ikke Air Leap operere på samme rute.

Det kommer ikke frem av pressemeldingen om det foretas endringer i avgangstider eller hvilke flytyper som skal benyttes på rutene. Av tilgjengelig materiell har DAT sine ATR 42 og Widerøe sin flåte av Dash 8-100/200 og 300, og det er nærliggende å tro at disse flyene blir benyttet på rutene.

Andre nyheter: Widerøe Ground Handling med nye avtale. Les mer!