Foto: Sebastian Ellefsen Burmo

Flyselskapet Wizz Air har stanset alt slaget av flybilletter på norske innenriksruter fra 13. juni i år. Det skal også være umulig å kunne bestille flybilletter til og fra selskapets utenlandske baser med Norge som destinasjon.

Flere luftfartsrelaterte kilder har også gjennom sosiale medier begynt å skrive at flyselskapet skal lukke sin base på Oslo lufthavn 14. juni i år. Samtlige innenriksruter i Norge skal stå for fall i tillegg til rutene som er operert til Gran Canaria, Split, Alicante og Chaina.

Senest 22. mai sendte selskapet ut en pressemelding der det ble annonsert at trafikken i Norge skulle tredobles. Selskapet skrev da i pressemeldingen ;

Wizz Air har som ambisjon å tredoble trafikken på det norske innenlandsnettet. Nå trapper selskapet opp satsingen etter regjeringens avgjørelse om ikke lenger å fraråde innenlandsreiser. Flyselskapet har ekspandert siden etableringen høsten 2020, og i dag kan norske reisende fly på totalt 15 ruter – mellom 11 norske byer.

Norge har nærmest vært hermetisk stengt siden Wizz Air åpnet sine innenriksruter høsten 2020. Med denne gjenåpningen får flere muligheten til å benytte seg av Wizz Airs tilbud for første gang. Vi er glade på befolkningens vegne, og ser frem mot å frakte passasjerer på en trygg og forsvarlig måte, sier senior kommunikasjonssjef i Wizz Air, Andras Rado.

22.05.21

Flyselskapet har samtidig annonsert åpning av ny base i Roma med 32 nye flyruter og den største satsningen på et marked i Europa i selskapets historie.

Wizz Air

Luftfartstilsynet i Norge har meddelt selskapet at det vil bli foretatt et tilsyn av selskapets base, såkalt HSE-audit, den 16. juni i år, dersom selskapet nå legger ned virksomheten 14. juni vil det komme litt i seneste laget.

Det har ikke lykkes Hangar.no eller andre norske medier å få en kommentar fra flyselskapet.

Oppdatering: Til E24 bekrefter selskapet at de skroter innlandsrutene i Norge.

– Jeg kan bekrefte at Wizz Air vil stanse flyreiser i innenlandsmarkedet i Norge fra og med 14. juni, skriver kommunikasjonsdirektør Andras Rado i en e-post til E24 lørdag morgen.

Selskapet sier de vil opprettholder basen på Oslo lufthavn og tilby enkelte utenlandsruter fortsatt, men at fokuset nå tas bort fra det norske markedet og satses andre steder. De siste syv månedene har  vist at det ikke er finansielt bærekraftig å flytte kapasitet til Norge på en kommersiell basis når alle andre flyselskaper får hjelp og derfor ikke opererer på markedsbetingelser. sier selskapet videre.