Flyselskapet Wizz Air må redusere kapasitet med rundt 10 prosent på grunn av problemene med Pratt & Whitney PW1100G-motorene på flere av selskapets Airbus-fly.
Det er fly av typen Airbus A320neo og Airbus A321neo som er rammet av at motorprodusenten Pratt & Whitney i juli valgte å sende ut et krav om at rundt 200 motorer som må returneres til produsenten. I tillegg må 1100 motorer sjekkes grundig for mikroskopiske sprekkdannelser.
Wizz Air melder at selskapet må sette flere fly på bakken denne høsten og første halvår av 2024.
I følge motorprodusenten er det motorer produsert mellom 2015 og midten av 2021 som det nå er oppdaget sprekker inne i, og som vil ha behov for å bli grundig undersøkt.
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988.
E-post: hansolav@hangar.no