Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet Wizz Air ønsker å ekspandere først og fremst i Strorbritannia, men også i Frankrike, Italia, Nederland, Polen og Portugal. Men selskapet møter stor motstand på flere plan.

I Storbritannia ønsker selskapet å basere 20 fly på London Gatwick, mot dagens ene fly. Men selv om det er en rekke avgangs- og landingstider ledig som følger av at blant annet Norwegian, Virgin Atlantic og British Airways på langt nær har trukket seg ut, klarer ikke Wizz Air å få en avtale om faste permanente slots.

For mens Wizz Air vil ha 20 fly og over 800 ansatte på Gatwick, vil britiske myndigheter ikke gi selskapet faste permanente flytider. Da mener Wizz Air at investeringen i Gatwick ikke vil lønne seg. Britiske myndigheter er restriktive på utdeling av nye flytider for kommende sommersesong, og har ikke planer om frislipp av dette med det første.

EasyJet har også hatt samme problem, men har klart å få en avtale om bruk av flytidene som nå ikke lengre skal benyttes av Norwegian etter at selskapet trakk seg ut.

Wizz Air har også støtt på samme typen problemer i de andre landene, i tillegg til at det raskt trekker seg ut av blant annet Norge. Flere luftfartseksperter forteller til Bloomberg at høyst trolig må selskapet fortsette veksten sin i det sentrale og øst i Europa.