Foto: Wikipedia

Den har blitt omtalt som spøkelses-flyplassen i Sør-Korea, og det kanskje ikke helt uten grunn.

Bygget i 2002, ligger den plassert i Gangwon provinsen som er nord-øst i landet.

Det første året flyplassen var operativ  hadde flyplassen i underkant av 50.000 passasjerer,  årene som fulgte skulle vise dramatiske fall ned til under 20.000.

1. november 2008 fikk flyplassen det som skulle bli den aller siste flyvningen på neste tre år. I 2010 startet selskapet East Asia Airline opp en rute med flyvninger til Busan Gimhae, og dermed ble det litt liv i terminalen igjen.

For det meste av tiden står nemlig terminalen og flybroene tomme, og det blir lange dager for de få ansatte som har sitt daglige arbeide her. Det hender det kommer en chartermaskin eller to men det er langt mellom landingene på den 2,500 meter lange rullebanen.

Venter på olympiske leker

Håpet til ledelsen ved flyplassen er de olympiske vinterlekene i 2018 som skal avholdes i Peyongchang. Da vil flyplassen kanskje få en liten rolle i transportoppgavene landet står overfor.

Inntil da er det en evig drakamp om flyplassens framtid og om den skal legges ned eller ikke.

[contentbox headline=»Fakta:» type=»normal»]IATA: YNY – ICAO: RKNY [/contentbox]

BBC reportasje 2009: