Hangar.no
Boeing 747 på "kirkegården" til Boeing Foto: Hans O. Nyborg
Reportasjer

Flykirkegården i bakgården hos Boeing huser «Spøkelsesfly» som ble testet for stress

I bakgården hos flyprodusenten Boeing på Everett nær byen Seattle i USA, skjuler det seg en kirkegård for flyskrog. Dette er ikke en kirkegård med eldre fly som er satt på bakken etter lang fartstid hos en rekke flyselskap, her står flykroppene som ga grunnlaget for hvor sikkert flytypene til Boeing er når de er i trafikk.

Boeing 747-100, Boeing 747-400 Combi, Boeing 777-200 og Boeing 787, her står skrogene siden om side etter årene de er testet for stress. Stress på flykroppen, hvor mye tåler metallet, døråpningene, vindurekkene og seksjonene som er sveiset sammen for å bli et helt fly?

Svarene på det ligger godt skjult i rekken av flykropper, og i flydeler som fyller opp bakgården hos produsenten.

100.000 flyvninger

Boeing har en lang rekke med slike stresstester bak seg. Denne typen tester har blitt utført helt siden 1950-tallet da flere jetfly av typen Comet havarerte, og behovet for å teste flykroppen for stress meldte seg.

Da Boeings nye Dreamliner Boeing 787 skulle testes i 2010 ble flykroppene utsatt for stress tilsvarende over 100.000 avganger og landinger. Det er mer enn dobbelt av det flytypen vil kunne klare å gjennomføre i sin levetid. Slik test av flykropper tar normalt rundt tre å utføre, det er flere hundre mekaniske testfunksjoner som da er festet til flykroppen, og som gjennom et kontrolltårn kan påvirke flykroppen som det ville he gjort i flyets levetid.

Når testene er ferdig blir som regel flykroppene tatt vare på, og plassert i bakgården hos Boeing. Da Hangar.no besøkte Boeings flykirkegård forrige uke, var det både to Boeing 787 Dreamlinere, en Boeing 747-100 og en Boeing 747-400 samt en Boeing 777 som er lagret her. I tillegg til en lang rekke med deler av fly, som døråpninger, cockpiter, vinger og haleror.

Boeing er nå i ferd med å fullføre testene av Boeing 777-X, det vil si Boeings 777-9 i dette området.

Ingen av flyene på denne «kirkegården» har vært i luften, annet enn gjennom simulerte avganger og landinger ved hjelp av mekaniske instrumenter koblet til flykroppen.

Nå lurer du kanskje på ordbruken spøkelsesfly i denne forbindelsen? Kilder innen Boeing vil ha det til at det spøker inne på denne «kirkegården», og at du enkelte netter kan høre unormale lyder fra flykroppene, som om de var i trafikk. Vi opplevde ikke noe slikt skal nevnes.

Boeing 747 på «kirkegården» til Boeing Foto: Hans O. Nyborg
Side om side står flykroppene plassert i bakgården hos Boeing – Foto: Hans O. Nyborg
Deler av en Boeing 747-400 Combi – Foto: Hans O. Nyborg
«Flykirkegården» sett fra lufta forrige uke – Foto: Hans O. Nyborg
En av Boeing 787-kroppene som ble benyttet for hard testing i årene 2010 til 2013 – Foto: Hans O. Nyborg
En av de utendørs riggene hvor flykroppene kan testes for stresspåkjenning. Foto: Hans O. Nyborg