Icelandair fløy 234 000 passasjerer forrige måned, som tilsvarer en økning på 17 prosent sammenlignet med februar i fjor, og en økning på 4 prosent fra januar. Flyselskapet, som i februar også havnet i toppsjiktet i den britiske forbrukerorganisasjonen Which? sin kåring av det beste flyselskapet for 2024, fortsetter å melde om økte passasjertall.
I løpet av måneden var det 41 prosent som reiste til Island, 20 prosent reiste fra Island, og 30 prosent reiste via Island gjennom Icelandair sitt stopover tilbud. 9 prosent av de reisende var innenlands. Kabinfaktoren var på 76,6 prosent i februar og flyselskapets punktlighet var på 84,6 prosent. Det er en betydelig økning fra februar i fjor.
– Våre trafikktall var sterke i februar, med en betydelig økning i passasjerer i vårt internasjonale og nasjonale rutenettverk. Vi er også fornøyde med å ha en høyere kabinfaktor enn februar i fjor. I løpet av måneden brukte vi fleksibiliteten i rutenettverket vårt for å møte økt etterspørsel i via- og fra-markedet, som kompenserte for en liten nedgang i etterspørselen i markedet til Island sammenlignet med fjoråret. Samtidig oppnådde vi vår beste punktlighet i februar på mange år. Denne suksessen er takket være våre utmerkede ansatte, som har klart å opprettholde jevne flyavganger selv til tross for et pågående vulkanutbrudd i Reykjanes-området, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.
Icelandair havnet også på andre plass i Which? sin kåring, som er basert på reisendes egne erfaringer med 22 ulike selskaper og ut fra over 10 000 ulike flyreiser. Flyselskapene ble sjekket i forhold til punktlighet, muligheten for å avbestille i siste liten, benplass, kundeservice, ventetid ved ombordstigning, pris og utvalg av mat- og drikke, renhold og sittekomfort.