Foto: Hans Olav Nyborg

I september hadde Norwegian 1,9 millioner passasjerer og fyllingsgrad på over 85 prosent.

– September ble nok en travel måned med mange reisende i, til og fra Norden. På vei inn i høstferiesesongen opplever vi særlig sterk etterspørsel til populære reisemål i Europa, både til strender og storbyer. Det viser at nordiske passasjerer fortsatt har høy reiselyst. Vi er også fornøyd over å se at markedet for forretningsreisende har tatt seg opp etter sommersesongen. På våre mest populære forretningsruter i Norge er antall reisende nå tilbake på 2019-nivå, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde 1 873 850 passasjerer i september, mot 977 719 i september 2021. Fyllingsgraden var på 85,2 prosent. Kapasiteten (ASK) var 2 618 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 230 millioner setekilometer. I september hadde Norwegian i gjennomsnitt 67 fly i drift, og 98,9 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i september 80,1 prosent. Likevel landet 95 prosent av alle flyvninger til oppsatt tid eller inntil én time senere.

– Vi forventer lavere etterspørsel i vintersesongen vi nå går inn i. Norwegian er godt forberedt på å håndtere den roligere perioden, både gjennom nøye ruteplanlegging, fleksible leasingavtaler på fly gjennom power-by-the-hour-avtaler (PBH) og gode avtaler med våre fagforeninger. Vi lanserte nylig vårt trafikkprogram for sommersesongen 2023, der vi kommer med et forbedret tilbud på populære reisemål i Europa. Dette betyr også at vi for øyeblikket rekrutterer 700 nye kolleger fordelt på alle våre baser, sier Karlsen.

Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe ble ferdigstilt i september, og reisende vil nå få større fleksibilitet og et bredere utvalg på innenriksruter i Norge. I tillegg åpner Norwegians nylig lanserte sommerruteprogram for flere avganger til de mest populære rutene og gir kundene et økt antall reisemuligheter.

ANNONSE
Forrige artikkelNewark bytter IATA-kode, mister bystatus
Neste artikkelDette betyr statsbudsjettet for norsk luftfart