I løpet av 2023 har Air France-KLM økt bruken av bærekraftig flydrivstoff, SAF, til nesten det dobbelte sammenlignet med 2022. Dette betyr at flyselskapet topper listen over selskaper som flyr med mest bærekraftig drivstoff i verden.

Når vi oppsummerer 2023, vil Air France-KLM Group ha brukt 80 000 tonn SAF, bærekraftig flydrivstoff. Arbeidet pågår nå for å sikre tilstrekkelige mengder SAF for å møte konsernets ambisiøse mål. Air France-KLMs forbruk av SAF tilsvarer allerede nesten 17 prosent av verdens totale produksjon i dag. Selskapet ser behovet for økt produksjon av bærekraftig drivstoff for å nå sine mål.

–Tilgangen til SAF er en global utfordring. Vi trenger betydelig økte investeringer i produksjonen, også i Skandinavia, for å klare omstillingen, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål hos KLM i Nord-Europa.

Ved å selv kjøpe store mengder SAF håper Air France-KLM også å bidra til å øke produksjonen i Europa og verden. Konsernet har satt ambisiøse mål som overstiger EU-direktivene i ReFuelEU. Air France-KLMs mål er å redusere CO2-utslippene per passasjerkilometer med 30 prosent innen 2030, sammenlignet med 2019, og å nå 10 prosent SAF i tankene i løpet av samme periode, mens EUs krav er 6 prosent.

–Vi ser dette som et globalt forpliktelse, der vi som en stor flykonsern kan styre investeringene våre i en retning som fremmer utviklingen av nødvendig produksjon og infrastruktur for en mer bærekraftig luftfart, sier Maria Hagelberg.

Eksempler på tiltak Air France-KLM har tatt i løpet av 2023:

  • Økt bruken av SAF til nesten det dobbelte sammenlignet med forrige år
  • Sikret betydelige fremtidige SAF-leveranser gjennom avtaler og hensiktsavtaler (MoU) med leverandører
  • Signert strategiske partnerskap og investert i produksjonskapasitet for SAF
  • Engasjert kunder – både enkeltpersoner og bedrifter – i dedikerte SAF-programmer
  • Investert i en mer moderne og drivstoffeffektiv flyflåte

Fakta om SAF:

  • I løpet av 2023 var den globale SAF-produksjonen over 0,5 millioner tonn, dobbelt så mye som de 0,25 millioner tonnene som ble produsert i 2022
  • Bærekraftig flydrivstoff utgjorde 3 prosent av verdens produksjon av fornybare drivstoff i 2023, mens 97 prosent av produksjonen av fornybare drivstoff gikk til andre sektorer
  • SAF-produksjonen forventes å nå 1,5 millioner tonn innen 2024 Kilde: IATA, 2023
ANNONSE
Forrige artikkelLanserer ny fraktversjon av Tupolev 214
Neste artikkelDanmark vil innføre grønn skatt på flyreiser