Hangar.no
Airbus A316

Hva skjedde med Airbus A316?

På midten av 1990-tallet ble den europeiske flyprodusenten Airbus utfordret på å bygge en serie med mindre fly, enn A319 og A320.

Valget skulle falle ned på Airbus A316 og Airbus A317. Flytypene skulle utvikles i hovedsak for bruk i det asiatiske markedet. Det ble lagt et grunnlag for utvikling av flytypen A316 først.

Det var Airbus Industrie Asia (AIA), et datterselskapet av Airbus i Europa som sto for utviklingen.

Dette ble gjort gjennom et samarbeide med Aviation Industries of China (AVIC) og Singapore Technologies.

95 SETER I KABINEN

Airbus A316 ble basert på utviklingen av A318, men kabinbredden var smalere. lengden på flyet var tilsvarende A318. I kabinen ville det bli plass til mellom 95 seter og 105, avhengig av om det skulle inn en delt kabin eller en full økonomikabin.

Setekombinasjonen ville bli fem seter i bredden, det samme som i et DC-9.

AIRBUS A318

Mens datterselskapet i Asia arbeidet hardt med å få på plass alle detaljer rundt AE316, under prosjektnavnet AE100, Var Airbus i Europa i full gang med utviklingen av Airbus A318.

Etter at lanseringen av A319 på midten av 1990-tallet hadde gitt produsenten blod på tann, ble det bestemt at alle krefter skulle settes inn på å få ferdig Airbus A318. Det endte med at prosjektet i Asia med A316 ble skrinlagt.

| LES MER OM AIRBUS A318 – HVA SKJEDDE MED FLYTYPEN

Planene var at A316 skulle ha sin første flyvning i 2002. Lanseringen av Douglas MD-95, senere Boeing 717, ble også en konkurrent i samme marked som A316 skulle betjene.

Forsinkelsene rundt A316 programmet, og usikkerheten rundt markedet bidro også til at Airbus valgte å satse alle kortene på A318, fremfor den mindre varianten A316.

Airbus A317

I løpet for å utvikle A316 ble også en variant under navnet A317 utviklet, med plass til mellom 115 og 125 passasjerer.

Airbus A318 ble bygget for å kunne ta mellom 107 og 117 passasjerer, og dermed ble de to mindre variantene vannet ut.

Andre nyheter

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hans Olav Nyborg

Hva skjedde med Boeings 737-900?

Hans Olav Nyborg

Hva skjedde med fraktflyet LM200?

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer