Foto: Hans O. Nyborg

I løpet av 2023 økte KLM salget av SAF-tillegg på flybilletter i Norden med 213 prosent sammenlignet med 2022. Maria Hagelberg, leder for bærekraft hos KLM Northern Europe, mener det er gledelig at viljen til å bidra til et mer bærekraftig fly øker.

– Salgskurven for SAF (bærekraftig flydrivstoff) peker oppover, og en økning på over 200 prosent kan ikke ignoreres. Men det utgjør fremdeles en svært liten del av vårt totale salg. Vi ser imidlertid en stabil økning siden sommeren da ekstremvær, varmerekorder og oversvømmelser var et hett tema i mediene. Kanskje har det økt viljen for å fly mer bærekraftig og ta en aktiv rolle i omstillingen, sier Hagelberg.

Økningen av SAF-tillegg i Norden samsvarer med det KLM ser i resten av verden. For øyeblikket er SAF det tilgjengelige drivstoffalternativet for å redusere luftfartens klimapåvirkning. Elektrisk fly og hydrogen er rett rundt hjørnet, men disse vil først og fremst være et alternativ for kortere distanser i begynnelsen. En av utfordringene med SAF er imidlertid at det er vesentlig dyrere enn fossilt drivstoff.

– Det vil uunngåelig bli dyrere å fly i takt med at hele industrien omstiller seg til å bli mer bærekraftig. Siden 2022 inkluderer vi en del SAF på alle billetter. For øyeblikket inneholder hver billett opptil 1% SAF. Selv om vi og mange andre flyselskaper investerer milliardbeløp i innovasjon og kjøp av SAF, må vi få med oss forbrukerne. Å tilby ulike SAF-alternativer gjør det enklere for kundene å velge det alternativet som passer best. Vi har også skreddersydde løsninger for små og store bedrifter, sier Hagelberg.

En Novus-undersøkelse som KLM gjennomførte i 2023 viser at flertallet av de nordiske reisende ønsker å bidra til en mer bærekraftig luftfart, men også at de synes det er vanskelig å ta bærekraftige valg når de bestiller en reise.

– Dette er noe vi har tatt til oss. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre det lettere for kunden å ta bærekraftige valg når de flyr. Dette inkluderer blant annet opplæring for bedriftskunder, synlighet i bestillingsprosessen og å skape insentiver gjennom vårt lojalitetsprogram Flying Blue, sier Hagelberg.

ANNONSE
Forrige artikkelAir Canada må punge ut til passasjer etter at Chat-robot ga feil informasjon
Neste artikkelAir Serbia-Embraer traff ILS-antenne under avgang fra Beograd-flyplass