Det nederlandske flyselskapet KLM valgte 16. mai å gjennomføre et bio-stunt på Trondheim Værnes lufthavn. Selskapet markerte sin flyvning mellom Trondheim og Amsterdam ved å kjøpe 100 prosent biodrivstoff, og blande dette med tradisjonell flydrivstoff.

I følge flyselskapet selv skal dette være en av de mest klimavennlige kommersielle flyvningene i historien.

– Flyturen handler om å vise hva som er mulig allerede nå, og at mange små tiltak og godt samarbeid kan gi store resultater. Klimakrisen er en alvorlig realitet, og vår bransje må gjennomføre endringer nå. Vårt mål er 30 prosent utslippsreduksjon per passasjer fra 2019 innen 2030. Nøkkelen til å oppnå dette er å øke bruken av bærekraftig flydrivstoff, med 10 prosent bærekraftig flydrivstoff (SAF) innen 2030 og 64 prosent modernisert flåte innen 2028, sier Gijs van Popta, direktør for Nord-Europa i KLM.

Det er i dag ikke tillatt å fly med 100 prosent biodrivstoff på kommersielle flyvninger, så drivstoffet ble tilført Avinors drivstoffsystem på Værnes hvor det ble blandet med konvensjonelt drivstoff før tanking. Den totale mengden bærekraftig flydrivstoff som ble kjøpt til flyturen tilsvarer en reduksjon av det totale CO2 utslippet med cirka 80 prosent for flyvningen mellom Trondheim og Amsterdam. 

– På vegne av Avinor vil jeg gratulere KLM med gjennomføring av en av de mest klimavennlige kommersielle flightene i historien, sier Thorgeir Landevaag, konserndirektør for bærekraft, konsept og infrastrukturutvikling i Avinor.

Avinor bidro i rekordforsøket til KLM, blant annet ved å gjøre det mulig å blande inn 100 prosent biodrivstoff på Værnes.

– Dette er et lite, men viktig steg på veien mot en mer bærekraftig fremtid for luftfarten. Omstilling av luftfarten vil kreve samarbeid og partnerskap både nasjonalt og internasjonalt – privat og offentlig. Avinor jobber for å bringe hele bransjen sammen og har vært toneangivende for at en samlet norsk luftfartsbransje har forpliktet seg til et mål om fossilfri luftfart i Norge innen 2050. Vi er glade for å kunne bidra til at KLM kan vise med flyvningen fra Trondheim til Amsterdam hva som er mulig å få til av utslippsreduksjon allerede nå, sier Landevaag.

ANNONSE
Forrige artikkelUkrainsk flyselskap i gang med europeisk datterselskap
Neste artikkelFørste 737 MAX sendt for vedlikehold i Romania