Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, och Carsten Dilling, styreleder i SAS - Foto: NTB

Ett år og nesten ni måneder etter at prosessen startet i en domstol i New York er flyselskapet SAS redningsplan nå godkjent av en dommer. De fleste kreditorene har godkjent redningsplanen, med unntak av US Trustee, melder E24.

Nå som behandlingen er godkjent i USA, må flyselskapet gjennom flere runder i svenske domstoler, noe som er ventet å bli avsluttet i juni måned i år.

-Dette er en stor milepæl for SAS i arbeidet med vår transformasjonsplan SAS FORWARD. Den godkjente Kapittel 11-planen støttes av over 99 prosent av våre kreditorer som stemte, og gir en klar vei ut av restruktureringsprosessen. Vi ser frem til å komme ut på den andre siden som et konkurransedyktig og finansielt sterkere flyselskap med en stabil kapitalstruktur. Jeg vil takke våre investorer og andre interessenter som har jobbet konstruktivt med oss ​​for å nå denne milepælen, samt våre kreditorer for deres tillit og støtte til planen vår. Jeg vil også takke våre ansatte for deres engasjement og besluttsomhet under prosessen. Vi har fortsatt mye arbeid foran oss, men dette er et kraftig skritt mot å realisere SAS sitt potensial til å fortsette å være i forkant av utviklingen av luftfartsindustrien i mange år fremover, sier Anko van der Werff, administrerende direktør i SAS.

Da kan hele prosessen med å restrukturere selskapets økonomiske situasjon være over.

Mens dagens 250.000 aksjonærer taper alt, blir Norge på nytt ufrivillig aksjonær i selskapet med to prosent eierandel.

I løpet av kapittel 11-prosessen har SAS vellykket restrukturert sin flyflåte og inngått avtaler med 15 utleiere som utgjør totalt 59 fly. Gjennom de endrede leasingavtalene forventes SAS å nå målet om årlige kostnadsbesparelser på minst 1,0 milliarder SEK i reduserte utgifter til flyleasing og årlig kontantstrøm som påvirker poster knyttet til flyfinansiering.

SAS har også vellykket gjennomført en konkurransedyktig oppkjøpsprosess for exit-finansiering og utnevnt Castlelake, LP, til representant for visse fond og nærstående parter («Castlelake»), Air France-KLM SA («Air France-KLM») og Lind Invest ApS ( «Lind Invest»), sammen med den danske stat, som vinnerkonsortiet. Den avtalte transaksjonsstrukturen inkluderer en total investering i det rekonstruerte SAS tilsvarende USD 1.200 millioner, som inkluderer USD 475 millioner i nye unoterte aksjer og USD 725 millioner i sikrede konvertible obligasjoner.

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian oppgraderer innsjekkingsautomater på Gardermoen
Neste artikkelEU med viktig avgjørelse rundt Lufthansa oppkjøp av ITA