Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet Norse Atlantic Airways fikk en liten økning i september og havnet på 62.749 passasjerer, en økning på 7 prosent sammenlignet med forrige måned. Det ga selskapet en kabinfaktor på 56 prosent, noe som var en nedgang i forhold til forrige måned.

Tallene viser at flyselskapet sliter med å fylle flyene sine, og at kuttene som kommer i vintersesongen nå er helt nødvendige for driften.

I følge selskapet ble det operert 338 flyvninger i september, noe som er en økning på 33 prosent i forhold til august måned. Totalt ble 98 prosent av selskapets planlagte flyvninger gjennomført i september.

Nå håper selskapet at oktober måned vil vise en økt kabinfaktor og en økt yield.

– Vi har tatt grep for å justere vinterplanen vår og fjerne overflødig kapasitet fra nettverket vårt i lys av lavere forventet etterspørsel, høye drivstoffpriser og økende global inflasjon, uttaler Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør i Norse Atlantic Airways.

Selskapet fortsetter å ha Power by the Hour-leaseavtaler – noe som betyr at selskapet kun betaler for et fly når det flyr – på tvers av flåten gjennom hele vinteren, noe som gir fleksibilitet i flyutnyttelsen uten kostnad. Norse har for tiden mottatt levering av 13 av de 15 flyene de har sikret seg på fleksible, lave kostnader, langsiktige leieavtaler, hvorav fire for tiden er fremleid ut, og garanterer en fast fortjeneste i løpet av fremleieavtalene; Norse Atlantic er også i forhandlinger om fremleie av et femte fly i 18 måneder.

Endringene i selskapets vintersesong vil ikke medføre oppsigelser. Selskapet ser frem til å øke rekrutteringen av kabin- og flybesetning i 2023, i forkant av sin utvidede sommersesong.